Błąd względny pomiaru wynoszący ± 5,0% oznacza, że wartość zmierzona 20 ppm może różnić się o 5% w każdą stronę. Aby obliczyć granice rzeczywistej zawartości CH w spalinach, wykonujemy następujące obliczenia: 5% z 20 ppm to 1 ppm. Zatem, dolna granica wynosi 20 ppm - 1 ppm = 19 ppm, a górna granica to 20 ppm + 1 ppm = 21 ppm. Rzeczywista zawartość CH w spalinach mieści się zatem w przedziale 19-21 ppm. Tego rodzaju obliczenia są kluczowe w analizie spalin, która jest istotna w kontekście ochrony środowiska i zgodności z normami prawnymi. Przykładowo, w branży przemysłowej regularne monitorowanie i raportowanie zawartości zanieczyszczeń w spalinach pozwala na zapewnienie, że emisje są w granicach określonych przez przepisy, co wspiera działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i minimalizacji wpływu na zdrowie publiczne.
Wybór niepoprawnych odpowiedzi często wynika z niewłaściwego zrozumienia koncepcji błędu względnego oraz sposobu jego obliczania. Na przykład, niektórzy mogą myśleć, że błąd względny dotyczy jedynie wartości zmierzonej, a nie uwzględnia również granic błędu. W przypadku wartości 20 ppm, błędne podejście do obliczeń mogłoby prowadzić do zniekształconych przedziałów, jak np. 15-20 ppm czy 20-25 ppm, które nie uwzględniają rzeczywistej wartości błędu. Ponadto, założenie, że błąd może być tylko w jedną stronę, jest również mylne. Błąd względny zawsze działa w obie strony, co oznacza, że rzeczywista wartość może być zarówno wyższa, jak i niższa. W praktyce ważne jest zrozumienie, że pomiary w kontekście analizy spalin muszą być dokładnie interpretowane, aby uniknąć fałszywych wniosków, które mogą prowadzić do poważnych konsekwencji w zakresie ochrony środowiska i zdrowia ludzi. Zgodnie z normami ISO oraz standardami branżowymi, precyzyjne pomiary oraz ich odpowiednia interpretacja są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i skuteczności procesów przemysłowych.