Glikol etylenowy jest substancją stosowaną jako dodatek do chłodziw w silnikach spalinowych ze względu na swoje właściwości chemiczne, które zapewniają skuteczne chłodzenie. Jego obecność w mieszaninie z wodą obniża temperaturę zamarzania oraz podnosi temperaturę wrzenia, co jest niezwykle istotne w kontekście ekstremalnych warunków pracy silników. Dodatkowo, glikol etylenowy ma właściwości zapobiegające korozji, co przedłuża żywotność komponentów silnika. W praktyce oznacza to, że w przypadku silników eksploatowanych w trudnych warunkach atmosferycznych, stosowanie glikolu etylenowego w układach chłodzenia pozwala na efektywne funkcjonowanie silnika oraz zabezpieczenie go przed uszkodzeniami termicznymi. Zgodnie z normami branżowymi, stosowanie takiego chłodziwa jest szeroko rekomendowane przez producentów pojazdów oraz inżynierów mechaników.
Wybór fenolu metylowego, eteru etylowego czy alkoholu metylowego jako dodatków do chłodziw w silnikach spalinowych jest błędny z kilku powodów. Fenol metylowy, znany również jako toluen, jest substancją organiczną, która ma właściwości rozpuszczające, ale nie jest przeznaczona do chłodzenia ze względu na swoją niską temperaturę wrzenia oraz potencjalną toksyczność. Eter etylowy z kolei, charakteryzuje się bardzo niską temperaturą wrzenia, co czyni go nieodpowiednim w kontekście pracy w wysokotemperaturowych silnikach, a także jest łatwopalny, co zwiększa ryzyko pożaru. Alkohol metylowy, mimo że ma zastosowanie w niektórych systemach, nie ma takich właściwości chłodzących jak glikol etylenowy i może prowadzić do korozji metalowych elementów silnika. Wybór niewłaściwych substancji do chłodzenia wiąże się z ryzykiem uszkodzenia komponentów silnika, co jest sprzeczne z dobrą praktyką inżynieryjną i może prowadzić do poważnych awarii. Dlatego kluczowe jest, aby stosować sprawdzone i zalecane substancje, takie jak glikol etylenowy, aby zapewnić optymalne działanie silników.