Ciśnienie paliwa w zasobniku wtrysku Common Rail na poziomie 12 MPa, kiedy silnik pracuje na biegu jałowym, niestety dziwnie wskazuje, że coś jest nie tak z zaworem regulacyjnym. Z tego, co wiemy, powinno być w normie 1 do 3 MPa na biegu jałowym, więc 12 MPa to już czerwona lampka. Może być tak, że ten zawór jest zablokowany i nie pozwala na normalną regulację ciśnienia. Mechanicy często podczas diagnostyki sprawdzają ciśnienie paliwa, bo to jest kluczowe dla stanu układu wtryskowego. Jak zauważą zbyt wysokie ciśnienie, powinni zajrzeć dokładniej do zaworu regulacyjnego i całego systemu, żeby nie narazić silnika na jakieś poważniejsze uszkodzenia czy za duże zużycie paliwa. Tak mi się wydaje, że dobre zrozumienie tych parametrów bardzo pomoże w pracy mechanika.
Patrząc na inne odpowiedzi, zauważam, że w każdej z nich jest błędne zrozumienie działania układu wtryskowego. Mówienie, że ciśnienie 12 MPa świadczy o tym, że wszystko działa jak należy, to chyba jakieś nieporozumienie, bo normy dla układów Common Rail jasno podają, że powinno być 1-3 MPa na jałowym. I ta odpowiedź, która mówi o uszkodzeniu zasobnika paliwa, nie bierze pod uwagę, że zasobnik wcale nie musi być uszkodzony, a problem może być gdzie indziej, dokładnie w zaworze regulacyjnym. Jeśli wtryskiwacze paliwa byłyby uszkodzone, to ciśnienie byłoby niższe, więc ta odpowiedź się wyklucza. Często się myli objawy z przyczynami, co jest typowe. W tym przypadku za wysokie ciśnienie nie oznacza, że zasobnik czy wtryskiwacze są w złym stanie, tylko raczej pokazuje, że zawór regulacyjny nie działa jak powinien. Warto, żeby mecze stosowali zasady diagnostyki opartej na analizie ciśnienia i innych parametrów, to naprawdę pomoże w identyfikacji problemów.