Odpowiedź wskazująca na uzwojenie wirnika jest jak najbardziej trafiona. W rozruszniku samochodowym, wirnik to ta część, która obraca się pod wpływem siły elektromagnetycznej, wytwarzanej przez przepływający prąd przez uzwojenia. To właśnie uzwojenie wirnika odpowiada za generowanie momentu obrotowego, który przekłada się bezpośrednio na rozruch silnika spalinowego. Z mojego doświadczenia wynika, że często na egzaminach pojawia się zamieszanie związane z rozróżnieniem między uzwojeniem wirnika, a uzwojeniem stojana – a to dość istotna sprawa, bo tylko uzwojenie na wirniku faktycznie obraca się w polu magnetycznym. W praktyce serwisowej, wymiana lub naprawa uzwojenia wirnika wymaga sporej precyzji i znajomości budowy rozrusznika, bo od poprawności tego elementu zależy niezawodność rozruchu całego pojazdu. Normy branżowe, jak PN-EN 60034 dotyczące maszyn elektrycznych wirujących, kładą nacisk na jakość wykonania uzwojeń, ich odporność na przegrzanie oraz prawidłowe smarowanie łożysk wirnika. Warto pamiętać, że wirnik z uzwojeniem jest zwykle połączony z komutatorem, co umożliwia przekazywanie prądu z części nieruchomej na wirującą. Dobra praktyka mówi, by regularnie sprawdzać stan uzwojeń wirnika choćby po dłuższej eksploatacji czy w przypadku trudności z uruchomieniem silnika.
W przypadku rozruszników samochodowych bardzo łatwo pomylić podstawowe elementy, szczególnie gdy chodzi o uzwojenia. Stojan to ta nieruchoma część silnika elektrycznego, której uzwojenia tworzą pole magnetyczne, ale same nie obracają się i nie generują momentu obrotowego - ich rola polega bardziej na wytworzeniu warunków pracy dla wirnika. Często spotykam się z błędnym przekonaniem, że uzwojenie stojana jest najważniejsze, bo bez niego nie byłoby pola magnetycznego – owszem, to prawda, ale to nie ono wykonuje pracę mechaniczną w rozruszniku. Uzwojenie twornika to w zasadzie innym słowem uzwojenie wirnika i taka odpowiedź mogłaby być poprawna, gdyby nie ścisłe rozróżnienie terminologii w pytaniu – w praktyce technicznej jednak najczęściej spotkamy się z nazwą 'wirnik'. Uzwojenie wzbudzenia, natomiast, to raczej określenie stosowane w silnikach prądu stałego lub prądnicach, gdzie osobno wyprowadza się obwód wzbudzający – w rozruszniku samochodowym ta funkcja jest realizowana przez uzwojenia stojana. Typowym błędem jest przekładanie wiedzy o silnikach ogólnego przeznaczenia na specyficzną konstrukcję rozrusznika. W praktyce warto zapamiętać, że uzwojenie wirnika jest kluczowe dla działania rozrusznika: to ono obraca się, przekazując energię mechaniczną poprzez zębatkę na koło zamachowe silnika. Błędy myślowe pojawiają się często przez brak rozróżnienia pojęć albo przez mieszanie terminologii – a branżowe standardy, jak chociażby wspomniane PN-EN 60034, jasno klasyfikują te elementy. Najlepiej więc patrzeć na rozrusznik przez pryzmat funkcji: to, co się obraca, to wirnik, a uzwojenie na nim jest właśnie tym, o co pytano.