Kategorie: Systemy mechatroniczne Układy elektryczne i elektroniczne Diagnostyka i pomiary
Czujnik Halla to jeden z kluczowych elementów w nowoczesnych układach sterowania silnikiem spalinowym. Jego głównym zadaniem jest precyzyjne informowanie sterownika silnika (ECU) o pozycji układu tłokowo-korbowego, czyli o położeniu wału korbowego lub wałka rozrządu. Dzięki temu sterownik wie dokładnie, kiedy który cylinder znajduje się w odpowiedniej fazie pracy, przez co może precyzyjnie sterować wtryskiem paliwa czy momentem zapłonu. Moim zdaniem to jeden z tych czujników, bez których trudno sobie wyobrazić współczesny silnik benzynowy lub diesla. W praktyce czujnik Halla wykorzystuje zjawisko Halla do wykrywania zmian pola magnetycznego, co pozwala uzyskać bardzo szybki i dokładny sygnał nawet przy wysokich obrotach. Często można go spotkać zamontowanego przy kole zamachowym lub specjalnym pierścieniu impulsowym na wałku rozrządu. Profesjonaliści zawsze sprawdzają stan tego czujnika podczas diagnostyki problemów z odpalaniem czy nierówną pracą silnika. Dodatkowo, według dobrych praktyk, wymienia się czujnik Halla, gdy wykazuje niestabilności, bo jego błędne dane mogą prowadzić do poważnych problemów z pracą silnika, np. nieodpalaniem czy wypadaniem zapłonów.