Czujniki czołowych poduszek gazowych działają na zasadzie monitorowania opóźnienia obiektów względem pojazdu. W momencie kolizji, gwałtowne hamowanie pojazdu prowadzi do nagłej zmiany prędkości, co generuje opóźnienie. Czujniki akcelerometryczne wychwytują te zmiany w przyspieszeniu, co pozwala na precyzyjne określenie momentu, w którym ma nastąpić aktywacja poduszki gazowej. Zastosowanie tej technologii jest zgodne z normami bezpieczeństwa drogowym, takimi jak UNECE R94, które regulują systemy ochrony pasażerów. W praktyce, czujniki te są w stanie zidentyfikować różne rodzaje kolizji, co umożliwia odpowiednią reakcję, np. dostosowanie siły napełnienia poduszki do powagi zdarzenia. To z kolei zwiększa efektywność ochrony pasażerów podczas wypadku.
Opóźnienia nie można mylić z innymi parametrami jak ciśnienie, siła czy prędkość, które w kontekście aktywacji poduszek gazowych nie odgrywają kluczowej roli. Ciśnienie odnosi się do stanu gazu we wnętrzu poduszki lub jego napełnienia, co jest istotne dla samego działania poduszki, ale nie wpływa na detekcję kolizji. Siła, z kolei, jest wynikiem działania masy i przyspieszenia, ale czujniki nie reagują bezpośrednio na siłę, lecz na zmiany przyspieszenia, które są powiązane z opóźnieniem. Prędkość to inny aspekt ruchu, który również nie jest bezpośrednim wskaźnikiem kolizji. Mylenie opóźnienia z tymi parametrami prowadzi do niepełnego zrozumienia, jak działa system ochrony pasażerów. W rzeczywistości, skuteczne projektowanie systemów bezpieczeństwa wymaga zrozumienia dynamiki pojazdu i jego interakcji z otoczeniem, co podkreśla znaczenie analizy opóźnienia jako kluczowego wskaźnika w detekcji kolizji.