Kategorie: Systemy mechatroniczne Układy mechaniczne pojazdu Diagnostyka i pomiary
Układ EGR, czyli Exhaust Gas Recirculation, to bardzo ważny element współczesnych silników spalinowych, szczególnie jeśli chodzi o ochronę środowiska i spełnianie norm emisji spalin. Chodzi tutaj o to, że część spalin z cylindra wraca z powrotem do komory spalania. Po co? Przede wszystkim po to, żeby obniżyć temperaturę spalania i dzięki temu ograniczyć powstawanie tlenków azotu (NOx), które są wyjątkowo szkodliwe dla atmosfery. Takie rozwiązanie jest stosowane w samochodach już od wielu lat, bo normy emisji robią się coraz bardziej wyśrubowane. Z mojego doświadczenia wynika, że sprawny układ EGR potrafi naprawdę poprawić charakterystykę pracy silnika, choć czasem kierowcy narzekają na usterki tego układu. Praktycznie rzecz biorąc, EGR można znaleźć zarówno w dieslach, jak i w silnikach benzynowych, choć w dieslach jest stosowany częściej i w bardziej zaawansowanej formie. Jednym z wyzwań jest to, że zawór EGR potrafi się zapychać sadzą, co może prowadzić do gorszej pracy silnika. Mimo to – z punktu widzenia ekologii i spełniania norm Euro – trudno sobie wyobrazić nowoczesny samochód bez tego rozwiązania. Dobrze wiedzieć, że EGR nie ma nic wspólnego z hamowaniem czy kontrolą trakcji – to czysto ekologiczny układ oczyszczania spalin, zalecany przez wszystkich dużych producentów i wynikający wprost z wymagań Unii Europejskiej.