Metan (CH4) jest głównym składnikiem gazowego paliwa silnikowego CNG (Compressed Natural Gas), które jest alternatywą dla tradycyjnych paliw kopalnych. Metan jest gazem o wysokiej wartości energetycznej i stosunkowo niskiej emisji zanieczyszczeń, co czyni go bardziej ekologicznym wyborem w porównaniu do paliw takich jak benzyna czy olej napędowy. W praktyce, pojazdy zasilane CNG emitują znacznie mniej dwutlenku węgla, tlenków azotu oraz innych szkodliwych substancji. Wzorując się na standardach europejskich, wiele krajów wdraża technologie związane z wykorzystaniem CNG, co przyczynia się do rozwoju infrastruktury stacji tankowania. Dodatkowo, metan jest szeroko stosowany w przemyśle energetycznym do produkcji energii elektrycznej oraz ciepła, co podkreśla jego znaczenie w zrównoważonym rozwoju energetyki.
Wodór, mimo że jest nowoczesnym i czystym źródłem energii, nie jest głównym składnikiem CNG. Stosowany jest w ogniwach paliwowych, gdzie reaguje z tlenem, wytwarzając wodę i energię, jednak jego wykorzystanie w kontekście gazowych paliw silnikowych nie wchodzi w grę w przypadku CNG. Benzen, będący węglowodorem aromatycznym, wykazuje silne działanie rakotwórcze i jest szkodliwy dla zdrowia, a jego stosowanie w paliwach jest ograniczane. Propan-butan to mieszanka gazów, która jest używana głównie w butlach gazowych i nie jest tym samym co CNG, które składa się w przeważającej części z metanu. Typowe błędne rozumienie może polegać na myleniu gazów wykorzystywanych w różnych technologiach, a także na braku znajomości ich właściwości oraz zastosowań. Znajomość różnic między tymi substancjami jest kluczowa, zwłaszcza w kontekście ochrony środowiska oraz zdrowia publicznego.