Odpowiedź 16% jest prawidłowa, ponieważ hamulec postojowy powinien być w stanie skutecznie unieruchomić całkowicie obciążony pojazd na wzniesieniach i spadkach o kącie nachylenia do 16%. Jest to zgodne z normami bezpieczeństwa, które wskazują, że hamulec postojowy powinien zapewnić odpowiednią siłę hamowania w sytuacjach awaryjnych oraz na nierównych nawierzchniach. W praktyce oznacza to, że pojazdy muszą być zaprojektowane w taki sposób, aby ich hamulce postojowe były w stanie zablokować ruch pojazdu, nawet gdy jest on obciążony, co ma szczególne znaczenie w przypadku samochodów osobowych, ciężarowych oraz autobusów. Przykłady zastosowania tej zasady można zaobserwować w pojazdach używanych w górach lub terenach o znacznych wzniesieniach, gdzie bezpieczeństwo jest priorytetem.
Wybór wartości 6%, 20% lub 25% jako odpowiedzi na pytanie dotyczące wymaganego nachylenia dla hamulca postojowego prowadzi do kilku istotnych nieporozumień. W przypadku 6% wartość ta jest zbyt niska, aby zapewnić wymagane bezpieczeństwo na bardziej stromych zboczach; hamulec postojowy nie jest w stanie skutecznie unieruchomić pojazdu w sytuacji, gdy jest on obciążony. Z kolei 20% oraz 25% są wartościami, które przekraczają normy standardowe, co może wprowadzać w błąd. W rzeczywistości, niektóre pojazdy, zwłaszcza te przeznaczone do transportu ciężkiego, mogą być projektowane z większymi wymaganiami, co nie zmienia faktu, że dla przeciętnych pojazdów osobowych i dostawczych wartość 16% stanowi minimalny standard. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że wyższe wartości procentowe są zawsze lepsze, co nie jest zgodne z wymaganiami branżowymi oraz normami. Wartości te są ustalane na podstawie dokładnych obliczeń statycznych i dynamicznych, które uwzględniają nie tylko siłę hamowania, ale również wpływ obciążenia pojazdu oraz warunki drogowe.