Jaką usterkę ma cewka zapłonowa, jeśli rezystancja uzwojenia pierwotnego cewki wynosi 5 Ω, a rezystancja uzwojenia wtórnego jest tak duża, że nie można jej określić (R = ∞ Ω)?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Przerwa w uzwojeniu wtórnym cewki zapłonowej jest właściwą odpowiedzią, ponieważ w przypadku, gdy rezystancja uzwojenia pierwotnego wynosi 5 Ω, a uzwojenie wtórne jest otwarte (R = ∞ Ω), oznacza to brak połączenia elektrycznego w tym obszarze. Taka sytuacja prowadzi do braku generowania wysokiego napięcia, które jest niezbędne do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku. W praktyce, w przypadku uszkodzenia uzwojenia wtórnego, cewka zapłonowa nie jest w stanie dostarczyć impulsy zapłonowe do świec, co skutkuje problemami z rozruchem silnika lub jego nieprawidłowym działaniem. Zgodnie z dobrymi praktykami diagnostycznymi, w takich przypadkach zazwyczaj przeprowadza się testy rezystancji uzwojeń cewki zapłonowej oraz sprawdzanie ich funkcjonalności w obwodzie zapłonowym, aby upewnić się, że cewka działa prawidłowo przed podjęciem dalszych działań naprawczych.
Wybór przerwy w obu uzwojeniach jest nieprawidłowy, ponieważ, jeśli uzwojenie pierwotne cewki zapłonowej ma rezystancję 5 Ω, oznacza to, że jest sprawne i nie ma w nim przerwy. Taka interpretacja wskazuje na podstawowe nieporozumienie dotyczące pomiarów rezystancji: wtedy, gdy jedno uzwojenie działa, nie może być jednocześnie przerwy w drugim. Z kolei przerwa w uzwojeniu pierwotnym także nie jest możliwa, ponieważ brak takiej przerwy skutkowałby brakiem jakiejkolwiek rezystancji, a nie jedynie niewielką. Z kolei zwarcie w uzwojeniu pierwotnym jest oszacowaniem nieprawidłowym, ponieważ rezystancja uzwojenia wynosząca 5 Ω wskazuje na normalne warunki pracy, a takim zwarciu towarzyszyłoby niskie wartości rezystancji, a nie ich wzrost. Warto również zaznaczyć, że istnieją typowe błędy myślowe prowadzące do tych nieprawidłowych wniosków, takie jak mylenie rezystancji z innymi parametrami elektrycznymi, co może wprowadzać w błąd podczas diagnozowania usterki. Właściwe podejście do diagnostyki cewki zapłonowej obejmuje zrozumienie zasad działania oraz znajomość norm i standardów obowiązujących w branży motoryzacyjnej.