Prawidłowa odpowiedź wynika z dokładnego zrozumienia kosztów związanych z wymianą oleju w skrzyni biegów. Całkowity koszt składa się z dwóch elementów: kosztu materiałów oraz kosztu robocizny. Użyty olej przekładniowy kosztuje 50 zł, a mechanik pracuje przez pół godziny. Koszt robocizny obliczamy na podstawie stawki godzinowej, która wynosi 32 zł za godzinę. Zatem koszt robocizny za pół godziny to 32 zł / 2 = 16 zł. Sumując obie kwoty, otrzymujemy całkowity koszt: 50 zł (olej) + 16 zł (robocizna) = 66 zł. Takie podejście jest zgodne z praktykami w branży motoryzacyjnej, gdzie precyzyjne kalkulacje kosztów są kluczowe dla zapewnienia przejrzystości i efektywności finansowej usług serwisowych. Przykładowo, w warsztatach samochodowych często stosuje się podobne metody obliczania kosztów, co pozwala na efektywne zarządzanie budżetem klienta oraz optymalizację procesu serwisowego.
Wybór nieprawidłowych odpowiedzi na to pytanie może wynikać z kilku błędnych założeń dotyczących obliczeń lub kosztów. Na przykład, odpowiedzi takie jak 82 zł czy 98 zł mogłyby być efektem mylenia czasu pracy lub niepoprawnego zrozumienia stawki godzinowej. Niekiedy osoby mogą pomylić sposób obliczania kosztu robocizny, wyliczając go na podstawie pełnej godziny, co prowadzi do zawyżenia całkowitych kosztów. Typowym błędem jest także nie uwzględnienie faktu, że robocizna była świadczona przez pół godziny, co skutkuje nieprawidłowym oszacowaniem całkowitych wydatków. Dodatkowo, niektóre osoby mogą zignorować koszt oleju, co prowadzi do niekompletności obliczeń. W praktyce, aby uniknąć takich nieporozumień, ważne jest szczegółowe analizowanie kosztów na każdym etapie usługi oraz znajomość cen materiałów i stawki robocizny. Zrozumienie tych elementów jest kluczowe w zarządzaniu finansami w serwisach samochodowych, co zgodne jest z najlepszymi praktykami branżowymi.