Kategorie: Systemy mechatroniczne Układy elektryczne i elektroniczne
Oznaczenie EPB pochodzi od angielskiego Electric Parking Brake, czyli elektryczny hamulec postojowy. To rozwiązanie od kilku lat coraz częściej spotykane w nowoczesnych samochodach osobowych i dostawczych, zwłaszcza tych wyposażonych w zaawansowane systemy elektroniczne. Zamiast tradycyjnej dźwigni ręcznego hamulca, stosuje się przycisk lub przełącznik, a cały proces załączania i zwalniania hamulca odbywa się automatycznie za pomocą siłowników elektrycznych i sterownika. Moim zdaniem to bardzo wygodne i praktyczne rozwiązanie, zwłaszcza przy częstym parkowaniu – nie trzeba się siłować z dźwignią, w dodatku system często sam uruchamia hamulec po zgaszeniu silnika. Z punktu widzenia bezpieczeństwa i standardów branżowych, elektryczny hamulec postojowy często współpracuje z innymi systemami, np. asystentem ruszania pod górę. Automatyzacja działania tego hamulca zmniejsza ryzyko błędu użytkownika i potrafi nawet samodzielnie aktywować hamulec w sytuacji awaryjnej. W praktyce wielu kierowców docenia też dodatkowe funkcje, jak automatyczne zwalnianie przy ruszaniu czy możliwość awaryjnego uruchomienia hamulca podczas jazdy. Tak więc skrót EPB jest już praktycznie standardem w opisach wyposażenia nowych aut. Warto to znać, bo takie rozwiązania będą się pojawiały coraz częściej.