Oznaczenie GL-5 w klasyfikacji jakościowej API dotyczy olejów przekładniowych przeznaczonych do najcięższych warunków pracy. Oleje te są projektowane do zastosowań w systemach, które wymagają wysokiej stabilności termicznej oraz odporności na utlenianie. GL-5 zapewnia dodatkową ochronę przed zużyciem, co czyni go odpowiednim do zastosowań w przekładniach hipoidalnych, gdzie występują wysokie obciążenia i intensywne tarcie. Przykładem zastosowania oleju GL-5 są skrzynie biegów w pojazdach ciężarowych oraz SUV-ach. Przy wyborze oleju przekładniowego zgodnego z normą GL-5, użytkownicy zapewniają optymalne smarowanie i wydajność, co jest szczególnie istotne w kontekście długotrwałej eksploatacji i ochrony elementów mechanicznych. Zgodność z tym standardem jest również zgodna z wymaganiami wielu producentów pojazdów, co czyni go normą branżową w przypadku olejów przekładniowych.
Oznaczenia CF-4, SM oraz PK nie są odpowiednie dla olejów przekładniowych, ponieważ dotyczą innych kategorii smarów. CF-4 to klasyfikacja API dla olejów silnikowych wysokotrwałych, używanych głównie w silnikach diesla. Te oleje zapewniają ochronę przed zużyciem i degradacją, ale ich właściwości nie są przystosowane do specyficznych wymagań olejów przekładniowych. SM jest natomiast oznaczeniem dla olejów silnikowych benzynowych, które oferują wysoką odporność na utlenianie oraz osady, ale nie spełniają norm wymaganych w przekładniach. PK to klasyfikacja, która odnosi się do olejów przemysłowych i nie jest wykorzystywana w pojazdach. Sugerowanie użycia tych olejów w przekładniach może prowadzić do niewłaściwego smarowania, co z kolei może skutkować uszkodzeniami mechanicznymi, zwiększonym zużyciem i obniżoną żywotnością podzespołów. W praktyce, wybór niewłaściwego oleju przekładniowego może prowadzić do poważnych problemów eksploatacyjnych, takich jak przegrzewanie się elementów oraz niewłaściwe działanie przekładni.