Lusterka wsteczne, choć są kluczowe dla poprawy widoczności kierowcy i umożliwiają bezpieczne manewrowanie pojazdem, nie są elementem, który bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo bierne. Bezpieczeństwo bierne odnosi się do mechanizmów i systemów, które mają na celu minimalizowanie skutków wypadków, a do takich należy zaliczyć pasy bezpieczeństwa, zagłówki oraz poduszki powietrzne. Pasy bezpieczeństwa utrzymują pasażerów na miejscu w trakcie kolizji, zagłówki chronią przed urazami kręgów szyjnych, a poduszki powietrzne działają jako dodatkowe zabezpieczenie, które zmniejsza siłę uderzenia. Dlatego lusterka wsteczne, mimo iż istotne dla prewencji wypadków, nie wchodzą w zakres zabezpieczeń biernych, a ich funkcja jest bardziej związana z poprawą ogólnego bezpieczeństwa podróży.
Pasy bezpieczeństwa, zagłówki oraz poduszki powietrzne są kluczowymi elementami wyposażenia pojazdów, które mają istotny wpływ na bezpieczeństwo bierne. Pasy bezpieczeństwa zapobiegają przesuwaniu się ciała pasażerów podczas wypadku, co znacząco redukuje ryzyko odniesienia poważnych obrażeń. Zagłówki, z kolei, są zaprojektowane w taki sposób, aby chronić głowę i szyję przed urazami w trakcie kolizji tylnej. W przypadku zderzenia, prawidłowo ustawione zagłówki zmniejszają ryzyko urazów kręgów szyjnych, co jest zgodne z normami bezpieczeństwa ustanowionymi przez organizacje takie jak Euro NCAP. Poduszki powietrzne działają jak dodatkowa poduszka ochronna, która aktywuje się w przypadku zderzenia, minimalizując wpływ na ciało pasażera. Wybierając lusterka wsteczne jako element, który rzekomo wpływa na bezpieczeństwo bierne, można popełnić błąd myślowy, polegający na przecenieniu roli widoczności w kontekście ochrony podczas wypadków. Choć widoczność jest niezbędna dla zapobiegania wypadkom, nie jest elementem, który przyczynia się do zmniejszenia skutków już zaistniałego zdarzenia. Takie myślenie może prowadzić do poważnych konsekwencji, gdyż pomija się kluczowe aspekty technologii bezpieczeństwa, które są niezbędne do ochrony pasażerów w przypadku kolizji.