Olej silnikowy SAE 0W/40 jest najlepszym wyborem dla warunków zimowych, ponieważ jego oznaczenie '0W' wskazuje na najniższą lepkość w temperaturze zimowej. Oleje oznaczone symbolem 'W' (Winter) charakteryzują się zdolnością do swobodnego przepływu w niskich temperaturach, co pozwala na łatwe uruchamianie silnika, nawet gdy jest on wystawiony na ekstremalne zimowe warunki. W praktyce oznacza to, że olej SAE 0W/40 zachowuje swoje właściwości smarne, co minimalizuje zużycie silnika i poprawia jego osiągi. Dobrą praktyką w chłodniejszych miesiącach jest stosowanie oleju o niższej lepkości, co przekłada się na lepszą ochronę silnika podczas rozruchu, gdyż zmniejsza opory tarcia. Warto zwrócić uwagę, że olej ten jest również dostosowany do pracy w wyższych temperaturach, co czyni go wszechstronnym i efektywnym rozwiązaniem dla użytkowników samochodów w zmiennym klimacie.
Odpowiedzi SAE 10W/40, SAE 80W/90 oraz SAE 15W/40 wskazują na różne poziomy lepkości zimowej, które są nieodpowiednie w ekstremalnych warunkach niskiej temperatury. Olej SAE 10W/40, choć ma niższy wskaźnik lepkości w porównaniu do SAE 15W/40, nie jest tak optymalny jak SAE 0W/40. Oznaczenie '10W' oznacza, że w temperaturach poniżej zera olej może mieć większe opory płynięcia w porównaniu do oleju oznaczonego '0W'. Z kolei olej SAE 80W/90 jest typowym olejem przekładniowym, stworzonym do zastosowania w skrzyniach biegów lub mechanizmach różnicowych, a nie w silnikach. Użycie go w kontekście silnika jest błędne i może prowadzić do poważnych uszkodzeń jednostki napędowej. Z kolei SAE 15W/40, pomimo tego, że jest popularnym olejem w sezonie letnim, w zimie traci swoje właściwości. Wybór odpowiedniego oleju silnikowego powinien opierać się na jego specyfikacji lepkościowej, co jest kluczowe dla prawidłowego działania silnika w różnych warunkach atmosferycznych. Typowe błędy myślowe polegają na porównywaniu olejów silnikowych o różnych klasach lepkości bez uwzględnienia ich przeznaczenia i warunków użytkowania.