DOHC, czyli Double Overhead Camshaft, odnosi się do silnika, w którym znajdują się dwa wałki rozrządu zamontowane w głowicy cylindrów. Taki układ pozwala na precyzyjniejsze sterowanie zaworami, co przekłada się na wyższą moc silnika oraz lepsze osiągi. Dzięki zastosowaniu dwóch wałków, możliwe jest niezależne sterowanie zaworami dolotowymi i wylotowymi, co poprawia efektywność procesu spalania. Silniki DOHC są powszechnie stosowane w nowoczesnych pojazdach sportowych i wyższej klasy aut. Przykładem zastosowania są silniki używane w samochodach wyścigowych, gdzie każdy detal wpływa na osiągi, a precyzyjne sterowanie zaworami jest kluczowe dla maksymalizacji mocy i momentu obrotowego. W przemyśle motoryzacyjnym, stosowanie silników DOHC jest standardem w pojazdach o wysokich osiągach, co czyni je popularnym wyborem wśród producentów samochodów na całym świecie.
OHC, czyli Overhead Camshaft, to układ, w którym wałek rozrządu znajduje się w głowicy cylindrów, ale w tym przypadku jest tylko jeden wałek dla obu zestawów zaworów, co ogranicza możliwości optymalizacji ich pracy. Użycie OHC wiąże się z prostszą konstrukcją i mniejszymi kosztami produkcji, ale nie umożliwia tak elastycznego zarządzania czasem otwarcia zaworów jak DOHC. OHV, czyli Overhead Valve, jest innym typem konstrukcji, w której wałek rozrządu znajduje się w bloku silnika, a zawory są sterowane za pomocą dźwigienek, co wprowadza dodatkowe straty energii i ogranicza możliwości regulacji. Taki układ jest często stosowany w silnikach o większych pojemnościach, ale ma swoje ograniczenia, szczególnie w kontekście wysokich obrotów. W kontekście silników sportowych, wybór DOHC nad OHV czy OHC jest preferowany ze względu na lepsze osiągi i efektywność. Niepoprawne odpowiedzi mogą prowadzić do mylnego postrzegania możliwości silników oraz ich zastosowania w pojazdach o wysokich osiągach, co jest istotne w branży motoryzacyjnej.