Kategorie: Systemy mechatroniczne Układy mechaniczne pojazdu
DOHC, czyli Double Overhead Camshaft, odnosi się do silnika, w którym znajdują się dwa wałki rozrządu zamontowane w głowicy cylindrów. Taki układ pozwala na precyzyjniejsze sterowanie zaworami, co przekłada się na wyższą moc silnika oraz lepsze osiągi. Dzięki zastosowaniu dwóch wałków, możliwe jest niezależne sterowanie zaworami dolotowymi i wylotowymi, co poprawia efektywność procesu spalania. Silniki DOHC są powszechnie stosowane w nowoczesnych pojazdach sportowych i wyższej klasy aut. Przykładem zastosowania są silniki używane w samochodach wyścigowych, gdzie każdy detal wpływa na osiągi, a precyzyjne sterowanie zaworami jest kluczowe dla maksymalizacji mocy i momentu obrotowego. W przemyśle motoryzacyjnym, stosowanie silników DOHC jest standardem w pojazdach o wysokich osiągach, co czyni je popularnym wyborem wśród producentów samochodów na całym świecie.