Olej napędowy charakteryzuje się liczbą cetanową, która jest wskaźnikiem jego zdolności do zapłonu w silnikach wysokoprężnych. Im wyższa liczba cetanowa, tym łatwiej olej napędowy zapala się w komorze spalania, co przekłada się na efektywność pracy silnika oraz jego wydajność. W praktyce, standardowe normy dla oleju napędowego określają minimalną liczbę cetanową na poziomie 51, co zapewnia optymalną pracę silników. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest wybór oleju napędowego w zależności od warunków klimatycznych – w niskich temperaturach zaleca się użycie paliwa o wyższej liczbie cetanowej, aby zapobiec problemom z rozruchem silnika. W branży transportowej, zgodność z normami jakościowymi, takimi jak EN 590, jest kluczowa dla zapewnienia trwałości i niezawodności pojazdów.
Odpowiedzi związane z olejem silnikowym, gazem LPG oraz benzyną samochodową są mylące w kontekście pytania o liczbę cetanową, ponieważ te materiały eksploatacyjne mają różne właściwości i zastosowania. Olej silnikowy jest stosowany do smarowania silników spalinowych i nie ma związku z parametrami zapłonu, takimi jak liczba cetanowa. Jego głównym zadaniem jest redukcja tarcia, chłodzenie i czyszczenie silnika, a nie inicjowanie procesu spalania. Gaz LPG, używany głównie w silnikach gazowych, charakteryzuje się zupełnie innymi właściwościami i jest oceniany na podstawie liczby oktanowej, a nie cetanowej. Natomiast benzyna, która również jest paliwem dla silników spalinowych, jest klasyfikowana według liczby oktanowej, co wskazuje na jej opór wobec spalania detonacyjnego. Wprowadzając w błąd, można sądzić, że wszystkie paliwa silnikowe są porównywalne, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków, gdyż każdy typ paliwa ma swoje specyficzne wymagania i normy, które decydują o jego zastosowaniu w odpowiednich silnikach.