Który z wymienionych systemów bezpieczeństwa czynnego składa się z agregatu hydraulicznego ze sterownikiem, czujnika prędkości obrotowej kół, czujnika kąta obrotu kierownicy, czujnika obrotu nadwozia wokół osi pionowej i czujnika przyspieszenia poprzecznego?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Stabilizacja toru jazdy (ESP - Electronic Stability Program) to zaawansowany system bezpieczeństwa, który ma na celu poprawę stabilności pojazdu podczas jazdy w trudnych warunkach. Wymienione elementy, takie jak czujnik prędkości obrotowej kół, czujnik kąta obrotu kierownicy, czujnik obrotu nadwozia oraz czujnik przyspieszenia poprzecznego, są kluczowe dla działania systemu. Czujniki te monitorują dynamikę pojazdu i na podstawie analizy danych, system może automatycznie dostosować siłę hamowania lub moc silnika, aby zapobiec utracie kontroli. Przykładem zastosowania ESP jest sytuacja, gdy kierowca wchodzi w zakręt zbyt szybko. System, analizując dane z czujników, może zredukować moc silnika lub przyhamować konkretne koła, co pozwala na zachowanie stabilności pojazdu. Standardy dotyczące systemów stabilizacji toru jazdy, takie jak norma UNECE R13, podkreślają znaczenie tych technologii w nowoczesnych pojazdach.
Wybór innych odpowiedzi, takich jak adaptacyjna regulacja prędkości, zapobieganie poślizgowi kół czy zapobieganie blokowaniu się kół, wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące funkcji i zastosowania tych systemów. Adaptacyjna regulacja prędkości odnosi się do systemu, który automatycznie dostosowuje prędkość pojazdu do warunków drogowych oraz do pojazdów znajdujących się przed nim. Chociaż ma na celu zwiększenie komfortu jazdy i bezpieczeństwa, nie jest bezpośrednio związana z kontrolowaniem stabilności pojazdu. Zapobieganie poślizgowi kół również różni się od stabilizacji toru jazdy. Ten system, znany jako ABS (Anti-lock Braking System), ma za zadanie zapobiegać blokowaniu kół podczas hamowania, co przyczynia się do utrzymania kontroli nad pojazdem, ale nie adresuje kwestii stabilności w zakrętach. Wreszcie, zapobieganie blokowaniu się kół koncentruje się na hamulcach i ich działaniu w ekstremalnych warunkach, co nie obejmuje monitorowania i modyfikowania zachowania całego pojazdu. Zrozumienie różnic między tymi systemami jest kluczowe, aby poprawnie ocenić ich funkcje i zastosowanie w kontekście bezpieczeństwa pojazdów. Współczesne systemy bezpieczeństwa w pojazdach są zaprojektowane zgodnie z zasadami inżynierii, które obejmują analizy ryzyka oraz testy wydajności, zapewniając tym samym wyższy poziom ochrony kierowców i pasażerów.