Liczba oktanowa paliwa jest kluczowym parametrem określającym jego odporność na spalanie stukowe, które jest niepożądanym zjawiskiem występującym w silnikach spalinowych. Wysoka liczba oktanowa oznacza, że paliwo może być sprężane do wyższego ciśnienia przed samozapłonem, co pozwala na bardziej efektywne i stabilne spalanie. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest dobór paliwa do silników wysokowydajnych, które wymagają paliwa o wysokiej liczbie oktanowej, aby uniknąć detonacji i zapewnić lepszą moc oraz wydajność. W branży motoryzacyjnej stosuje się standardy takie jak ASTM D2699 i ASTM D2700, które pomagają w precyzyjnym pomiarze liczby oktanowej. Dobrze dobrane paliwo wpływa na trwałość silnika oraz jego osiągi, a także na efektywność energetyczną pojazdu.
Odpowiedzi dotyczące składów frakcyjnych oraz wartości opałowej paliwa są wprowadzeniem w błąd, ponieważ nie mają one bezpośredniego związku z liczbą oktanową. Skład frakcyjny odnosi się do rozkładu poszczególnych składników w danej próbce paliwa, co jest istotne dla ustalania właściwości fizycznych i chemicznych danego paliwa, ale nie jest tożsamy z oceną jego zdolności do spalania bez stuków. Wartość opałowa natomiast mierzy ilość energii wydobywanej podczas spalania paliwa, co również nie odnosi się bezpośrednio do problematyki samozapłonu. W kontekście silników spalinowych, błędne jest także myślenie, iż wyższa wartość opałowa oznacza lepszą jakość paliwa w kontekście wydajności silnika. Często mylnie zakłada się, że większa ilość energii w paliwie przekłada się na lepsze osiągi, podczas gdy kluczowym czynnikiem pozostaje odporność na spalanie stukowe, która jest niezależna od tych parametrów. Zrozumienie tej różnicy jest istotne dla prawidłowego doboru paliwa do silników, co może mieć znaczący wpływ na ich funkcjonowanie i trwałość.