Kategorie: Systemy mechatroniczne Diagnostyka i pomiary
To właśnie ilustracja numer III przedstawia złącze systemu OBDII, które jest wykorzystywane we wszystkich samochodach osobowych i dostawczych sprzedawanych w krajach Unii Europejskiej od 2001 roku (dla benzyny) i od 2004 roku (dla diesla). OBDII to standard diagnostyczny pozwalający na szybkie podłączenie się do systemu elektroniki pojazdu i odczytanie kodów usterek, parametrów pracy silnika czy innych istotnych danych. Sama wtyczka ma charakterystyczny kształt trapezu i 16 pinów, co zdecydowanie odróżnia ją od innych popularnych złączy w motoryzacji i elektronice. W praktyce użycie OBDII jest bardzo wygodne, bo dzięki niemu można np. szybko zdiagnozować problem podczas przeglądu okresowego, podłączyć uniwersalny skaner diagnostyczny lub nawet wykonać modyfikacje po oprogramowaniu (oczywiście w granicach prawa). Moim zdaniem każdy, kto chce poważniej zajmować się mechaniką samochodową, powinien umieć rozpoznać to złącze na pierwszy rzut oka i wiedzieć, jak z niego bezpiecznie korzystać. Standard OBDII to taka trochę „brama” do nowych technologii w pojazdach – i warto ją znać, bo bez tego ani rusz przy współczesnej diagnostyce!