Twoja odpowiedź jest poprawna! Akumulator naładowany w 50% ma siłę elektromotoryczną (SEM) wynoszącą 12,24 V, co odpowiada gęstości elektrolitu równiej 1,20 g/cm3. W obliczeniach używamy wzoru, który łączy gęstość elektrolitu z napięciem akumulatora: gęstość elektrolitu = E / 6 - 0,84. Po podstawieniu wartości do wzoru, uzyskujemy napięcie 12,24 V. Tego rodzaju wiedza jest niezwykle ważna w praktyce, szczególnie w kontekście diagnostyki akumulatorów w pojazdach czy systemach energetycznych. Należy pamiętać, że prawidłowe monitorowanie stanu naładowania akumulatorów przyczynia się do ich dłuższej żywotności oraz efektywności działania. Stosowanie gęstości elektrolitu jako wskaźnika stopnia naładowania jest standardową praktyką w branży motoryzacyjnej oraz w zastosowaniach przemysłowych, gdzie akumulatory są kluczowym elementem systemów zasilania. Regularne kontrole SEM i gęstości elektrolitu są niezbędne dla zapewnienia optymalnej efektywności energetycznej.
Wybór odpowiedzi nieprawidłowy, ponieważ SEM2, SEM1 i SEM3 mają wartości napięcia wyższe niż 12,24 V, co jednoznacznie wskazuje na wyższy poziom naładowania akumulatorów niż 50%. Wartości te, odpowiednio 12,54 V, 12,64 V i 12,44 V, są charakterystyczne dla akumulatorów w stanie bardziej zaawansowanego naładowania. W rzeczywistości, wiele osób myli różne poziomy naładowania akumulatorów z ich napięciem, co może prowadzić do błędnych ocen stanu akumulatorów. Zrozumienie, że napięcie akumulatora nie jest jedynym wskaźnikiem jego naładowania, jest kluczowe. Akumulatory w pełni naładowane mogą wykazywać napięcia w granicach 12,6 do 12,8 V, a wartości poniżej 12,4 V wskazują na stan rozładowania. Dlatego ważne jest, aby używać odpowiednich wzorów i tabel, które pozwalają na właściwą interpretację odczytów. Ponadto, nieaktualne lub błędne informacje o napięciu akumulatorów mogą prowadzić do fałszywych decyzji w zakresie ich konserwacji czy wymiany. Kluczowym elementem efektywnego zarządzania akumulatorami jest regularna kontrola nie tylko ich napięcia, ale także gęstości elektrolitu, co pozwala na dokładniejszą ocenę stanu naładowania.