Na podstawie rysunku opisującego standard magistrali High Speed – ISO 11898 (szybka transmisja danych do 1Mb/s) wynika, że w trakcie transmisji danych pomiędzy poszczególnymi węzłami układu
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Poprawna odpowiedź dotycząca napięcia różnicowego na magistrali High Speed, które wynosi około 2 V, jest zgodna z normami określonymi w standardzie ISO 11898 dla magistrali CAN. W systemie CAN, dane są przesyłane z wykorzystaniem transmisji różnicowej, co zwiększa odporność na zakłócenia elektromagnetyczne. W stanie dominującym (aktywnym), linia CAN_H osiąga napięcie około 3,5 V, natomiast linia CAN_L wynosi około 1,5 V. Różnica ta, wynosząca 2 V, jest kluczowa dla prawidłowego funkcjonowania sieci CAN, ponieważ zapewnia stabilność i niezawodność transmisji. W praktyce oznacza to, że urządzenia podłączone do magistrali mogą swobodnie komunikować się w trudnych warunkach, co jest szczególnie istotne w zastosowaniach motoryzacyjnych, gdzie zakłócenia mogą być powszechne. Zrozumienie tej różnicy napięć jest również istotne przy projektowaniu systemów diagnostycznych, które wykorzystują magistralę CAN do monitorowania stanu różnych komponentów pojazdu.
Wybór odpowiedzi, które wskazują na inne wartości napięcia, odzwierciedla pewne nieporozumienia dotyczące działania magistrali CAN i jej specyfiki. Napięcie średnie na magistrali wynoszące około 3,5 V lub 1,5 V nie odzwierciedla rzeczywistych warunków pracy w systemie CAN. Wartości te mogą być mylące: napięcie 3,5 V odnosi się do linii CAN_H w stanie dominującym, natomiast 1,5 V do linii CAN_L w tym samym stanie. Rozważając napięcie średnie, należy mieć na uwadze, że w kontekście komunikacji szeregowej, takie pojęcie jest mniej użyteczne, ponieważ kluczowe jest napięcie różnicowe, które wynosi właśnie 2 V. Wybór napięcia różnicowego jako istotnego parametru wyjaśnia, dlaczego odpowiedzi związane z zerowym napięciem różnicowym również są w błędzie. Transmisja danych w magistrali CAN polega na różnicy napięć między dwoma liniami, a nie na ich wartości bezwzględnej. W kontekście diagnostyki i monitorowania stanu pojazdów zrozumienie tych różnic jest kluczowe, aby zapewnić odpowiednią komunikację między modułami. Dlatego należy unikać uproszczeń czy błędnych założeń dotyczących działania systemu, co może prowadzić do nieprawidłowych wniosków i analizy.