Luks to jednostka miary, która określa natężenie oświetlenia na powierzchni. Pomiar w luksach uwzględnia zarówno jasność źródła światła, jak i powierzchnię, na której światło pada. W kontekście diagnostyki oświetlenia samochodowego, szczególnie świateł mijania, ważne jest, aby nie tylko zmierzyć, jak dużo światła jest emitowane, ale również jak to światło rozkłada się na drodze, co ma bezpośredni wpływ na widoczność i bezpieczeństwo. Zgodnie z normami określającymi wymagania dotyczące oświetlenia w pojazdach, natężenie oświetlenia powinno wynosić co najmniej 30 luksów na drodze, co jest kluczowe dla zapewnienia odpowiednich warunków widoczności w nocy oraz w trudnych warunkach atmosferycznych. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy pozwala nie tylko na prawidłowe ustawienie reflektorów, ale także na przeprowadzanie regularnych przeglądów, co zwiększa bezpieczeństwo na drodze.
Pomiar oświetlenia w kandelach, watach czy lumenach nie jest odpowiedni w kontekście diagnostyki natężenia oświetlenia świateł mijania. Kandel, jako jednostka miary intensywności świetlnej, odnosi się do ilości światła emitowanego w jednostkowym kierunku, co nie uwzględnia rozkładu tego światła na powierzchni, na którą pada. Z kolei wata jest jednostką mocy, która nie informuje o tym, ile światła rzeczywiście dociera do danej powierzchni. Lumen natomiast mierzy strumień świetlny, czyli całkowitą ilość światła emitowanego przez źródło, ale również nie odzwierciedla intensywności oświetlenia na określonej powierzchni. Dlatego stosowanie tych jednostek w kontekście oceny i diagnostyki oświetlenia świateł mijania może prowadzić do błędnych wniosków na temat efektywności oświetlenia oraz jego wpływu na bezpieczeństwo na drodze. Zrozumienie różnicy pomiędzy tymi jednostkami jest kluczowe, aby właściwie ocenić jakość oświetlenia i podjąć odpowiednie działania w zakresie regulacji czy wymiany świateł. Właściwe podejście do diagnostyki pozwala nie tylko na spełnienie norm, ale również na zwiększenie komfortu jazdy i bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.