Luksy są jednostką miary natężenia oświetlenia, która mierzy ilość światła padającego na jednostkową powierzchnię. W kontekście diagnostyki świateł mijania, pomiar natężenia oświetlenia w luksach pozwala na ocenę efektywności i bezpieczeństwa oświetlenia pojazdów. Przykładowo, standard ECE R112 określa minimalne wartości natężenia oświetlenia dla różnych warunków drogowych, co jest kluczowe dla zapewnienia odpowiedniej widoczności w nocy. Poprawne pomiary w luksach są istotne nie tylko dla zgodności z przepisami, ale również dla komfortu i bezpieczeństwa kierowcy oraz innych uczestników ruchu drogowego. Uwzględniając te aspekty, metodyka pomiarów powinna być zgodna z normami i dobrymi praktykami, aby zapewnić optymalne warunki oświetleniowe na drodze.
Pomiar oświetlenia nie może być wyrażany w watach, ponieważ wata to jednostka mocy, a nie intensywności oświetlenia. Użytkownicy często mylą moc źródła światła z jego natężeniem, co prowadzi do błędnych wniosków. Lumeny to jednostka miary strumienia świetlnego, która odnosi się do całkowitej ilości światła emitowanego przez źródło, ale nie uwzględniają one, jak to światło jest rozprzestrzeniane na powierzchni. Kandyla, natomiast, jest jednostką miary natężenia światła w określonym kierunku, co także nie odnosi się do pomiaru na powierzchni w kontekście diagnostyki świateł mijania. Brak zrozumienia różnicy między tymi jednostkami może prowadzić do niewłaściwej oceny efektywności oświetlenia pojazdu, co w konsekwencji wpływa na bezpieczeństwo na drodze. Poprawne stosowanie jednostek miary oraz ich zrozumienie są kluczowe w diagnostyce: natężenie oświetlenia powinno być mierzone w luksach, aby zapewnić odpowiednią widoczność oraz spełnić normy prawne dotyczące oświetlenia pojazdów.