Kategorie: Systemy mechatroniczne Układy mechaniczne pojazdu Diagnostyka i pomiary
Falowanie obrotów silnika spalinowego ZI podczas wciskania pedału hamulca najczęściej wynika z nieszczelności lub usterki serwomechanizmu wspomagania hamulców. Serwo pracuje na zasadzie wykorzystania podciśnienia z kolektora dolotowego. Jeśli membrana serwomechanizmu jest uszkodzona albo przewód podciśnieniowy jest nieszczelny, powietrze dostaje się do kolektora, co zmienia skład mieszanki i sterowanie obrotami silnika. Typowy objaw to właśnie niestabilne obroty na biegu jałowym, zwłaszcza po wciśnięciu hamulca. Z mojego doświadczenia bardzo często mechanicy mylą ten problem z usterką układu wtryskowego, ale to właśnie serwomechanizm jest kluczowy w tej sytuacji. Branżowe standardy napraw zakładają zawsze sprawdzenie szczelności układu podciśnienia przy takich objawach. Moim zdaniem w praktyce diagnostycznej warto zacząć właśnie od kontroli przewodu podciśnieniowego idącego od kolektora do serwa oraz samego zaworu zwrotnego. W wielu nowoczesnych autach błędy na temat mieszanki mogą sugerować problem z wtryskiem, ale przy powiązaniu z wciskaniem hamulca – bez dwóch zdań trzeba przyjrzeć się serwomechanizmowi. Taki test warsztatowy: uruchomienie silnika, lekkie naciśnięcie hamulca i obserwacja obrotów, bardzo szybko pozwala wykryć usterkę. Warto o tym pamiętać.