W tym przypadku najlepszym wyborem przy wymianie oświetlenia deski rozdzielczej okazuje się żarówka typu BAX. To nie jest przypadek – ten typ żarówek został stworzony specjalnie z myślą o podświetleniu wskaźników i kontrolek w desce rozdzielczej oraz różnych podświetleniach wnętrza pojazdu. Co ciekawe, BAX-y występują w kilku wersjach (np. BAX8.3d), ale łączy je to samo zastosowanie: mają kompaktowy rozmiar, niewielką moc (najczęściej rzędu 1,2W do 2W), charakterystyczną oprawkę bagnetową, która pozwala na szybką i pewną wymianę. Z mojego doświadczenia wynika, że mechanicy często podkreślają zaletę tych żarówek – bardzo równomierne rozpraszanie światła, co pozwala czytelnie widzieć wszystkie wskaźniki po zmroku. Co więcej, zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, użycie BAX-ów w deskach rozdzielczych jest standardem w większości samochodów osobowych, a także w pojazdach ciężarowych i autobusach. Stosowanie właściwego typu żarówki jest kluczowe – nie tylko dla estetyki, ale i dla bezpieczeństwa, bo niewłaściwe oświetlenie deski może utrudniać odczyt parametrów podczas jazdy. Warto zawsze zwrócić uwagę na zalecenia producenta pojazdu i nie kombinować z typami żarówek, bo nawet minimalna różnica w rozmiarze czy mocy może prowadzić do niedopasowania lub przegrzewania się elementów. Tak naprawdę, jeśli ktoś planuje samodzielną wymianę, dobrze jest trzymać się tej branżowej reguły – do deski rozdzielczej wybieramy BAX-y, bo są po prostu do tego przeznaczone.
Wymiana oświetlenia w desce rozdzielczej to praktyczna czynność, która wymaga znajomości nie tylko typów żarówek, ale też ich właściwych zastosowań. Wiele osób intuicyjnie sięga po oznaczenia, które kojarzą się z samochodami, przez co powstają charakterystyczne pomyłki. PY5 i HB5 to przykłady często wybieranych przez przypadek żarówek, lecz niestety żaden z tych typów nie nadaje się do deski rozdzielczej. PY5 to żarówka stosowana głównie w kierunkowskazach, gdzie liczy się większa moc świecenia i specyficzna barwa światła (żółta), natomiast HB5 jest typem wykorzystywanym w reflektorach głównych – ma znacznie większą moc (w okolicy 65/55W) i inną konstrukcję techniczną, która w żaden sposób nie pasuje do gniazda na desce. T4W to kolejny przykład mylącej żarówki – rzeczywiście, używana jest w motoryzacji, ale raczej do oświetlenia tablicy rejestracyjnej, czasem w światłach pozycyjnych czy wewnętrznych. Jej gwint i rozmiar nie odpowiadają oprawkom deski rozdzielczej, przez co montaż jest praktycznie niemożliwy bez poważnych przeróbek. Typowy błąd myślowy polega na utożsamianiu wszystkich małych żaróweczek z uniwersalnością – niestety, w praktyce trzeba kierować się nie tylko wymiarami, ale też charakterystyką świecenia i konstrukcją mocowania. Przemysł samochodowy mocno standaryzuje te elementy, dlatego optymalnym i jedynym właściwym wyborem do podświetlania wskaźników na desce rozdzielczej są żarówki typu BAX, które mają odpowiednią moc i oprawkę bagnetową. Wydaje się, że dobieranie innych typów to zwykle efekt nieznajomości oznaczeń i przeświadczenia, że wszystkie żarówki niewielkich rozmiarów będą odpowiednie do takich zastosowań. W rzeczywistości jednak konsekwencje źle dobranej żarówki mogą obejmować nie tylko słabe oświetlenie, ale nawet uszkodzenie plastikowych elementów deski przez nadmierną temperaturę lub zwarcie. Warto więc zawsze sprawdzać nie tylko moc, ale i typ żarówki przed montażem.