Odpowiedź dotycząca poduszek powietrznych, znanych jako airbagi, jest poprawna, ponieważ ten termin odnosi się do systemu zabezpieczeń pasywnych w pojazdach, które mają na celu minimalizowanie obrażeń pasażerów podczas kolizji. Airbagi w pojazdach są projektowane do szybkiego wypełniania się powietrzem, co amortyzuje siłę uderzenia. Współczesne samochody są zwykle wyposażone w różne rodzaje poduszek powietrznych, w tym te dla kierowcy, pasażera z przodu, boczne oraz kurtyny powietrzne, które chronią przed skutkami zderzenia. Przykładem zastosowania airbagów jest ich aktywacja w momencie kolizji, co znacząco zwiększa bezpieczeństwo osób podróżujących pojazdem. Standardy bezpieczeństwa, takie jak te określone przez Europejską Organizację Normalizacyjną (CEN), wymagają, aby producenci stosowali skuteczne systemy airbagów, co przyczynia się do zmniejszenia liczby obrażeń w wypadkach.
Zrozumienie, czym jest airbag, jest kluczowe dla właściwej interpretacji dostępnych opcji. Odpowiedzi, które odnoszą się do określenia stopnia bezpieczeństwa czynnego czy stref zgniotu, są mylące, ponieważ airbagi są elementami bezpieczeństwa pasywnego, które działają po wystąpieniu wypadku. Bezpieczeństwo czynne odnosi się do technologii zapobiegających wypadkom, takich jak systemy ABS czy ESP, które pomagają uniknąć kolizji. Ponadto, strefy zgniotu to konstrukcyjne rozwiązania w pojazdach, które absorbują energię uderzenia, a nie same poduszki powietrzne. Inną nieprawidłową koncepcją jest pomylenie airbagów z zagłówkami, które mają zupełnie inne funkcje, czyli wsparcie głowy w przypadku uderzenia z tyłu. Takie błędne podejścia osłabiają zrozumienie kluczowych aspektów systemów bezpieczeństwa w pojazdach. Właściwe rozróżnienie między tymi terminami jest niezbędne dla zrozumienia, jak różne elementy pojazdu współpracują, aby zwiększyć bezpieczeństwo pasażerów. W kontekście bezpieczeństwa motoryzacyjnego istotne jest, aby wiedzieć, które systemy działają w sytuacji zagrożenia, a które mają na celu zapobieganie wypadkom.