Pomiar współczynnika nadmiaru powietrza lambda (λ) wynoszący 1,84 wskazuje na to, że w silniku ZI dostarczana mieszanka paliwowo-powietrzna jest uboga. Wartości λ powyżej 1 oznaczają, że w mieszance jest więcej powietrza niż paliwa, co prowadzi do lepszego spalania i mniejszej emisji spalin. W praktyce, silniki o ubogiej mieszance są często stosowane w nowoczesnych układach wydechowych, aby spełnić normy emisji. Dostosowanie mieszanki do stanu ubogiego może poprawić wydajność termodynamiczną silnika oraz zwiększyć jego sprawność. Zastosowanie tego rodzaju mieszanki ma pozytywny wpływ na osiągi pojazdu, a także pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa. Warto jednak pamiętać, że zbyt uboga mieszanka może prowadzić do przegrzewania się silnika i uszkodzeń, dlatego ważne jest monitorowanie parametrów pracy silnika.
Wybór odpowiedzi sugerującej, że mieszanka jest stechiometryczna, bogata lub uwarstwiona, jest błędny, ponieważ każda z tych opcji ma swoje specyficzne znaczenie w kontekście analizy procesu spalania. Mieszanka stechiometryczna oznacza idealny stosunek powietrza do paliwa, który pozwala na całkowite spalenie paliwa bez nadmiaru powietrza, co w przypadku wartości lambda wynoszącej 1,84 nie ma miejsca. Wybór mieszanki bogatej sugeruje, że paliwa jest więcej niż powietrza, co byłoby prawdziwe, gdyby wartość lambda była poniżej 1; taka mieszanka prowadziłaby do wyższej emisji niepełnych produktów spalania, a to w praktyce jest niekorzystne dla środowiska i efektywności silnika. Mieszanka uwarstwiona z kolei odnosi się do sytuacji, gdy w komorze spalania występuje zróżnicowanie w koncentracji paliwa i powietrza, co z reguły nie jest problemem przy standardowych warunkach pracy silnika. Błędem jest zatem przyjmowanie, że wartości λ, które wskazują na ubogą mieszankę, mogą sugerować inne stany, ponieważ każde z tych pojęć odnosi się do konkretnych warunków pracy silnika i ma swoje techniczne implikacje.