Pomiar zadymienia spalin w silnikach o ZS wykonuje się
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Pomiar zadymienia spalin w silnikach o zapłonie samoczynnym (ZS) jest kluczowy dla oceny ich efektywności oraz wpływu na środowisko. Właściwe wykonywanie pomiarów w trakcie swobodnego przyspieszania od obrotów biegu jałowego do maksymalnej prędkości obrotowej pozwala na uzyskanie reprezentatywnych danych o emisji cząstek stałych. W praktyce, takie pomiary są przeprowadzane zgodnie z normami, takimi jak ISO 8178, które precyzują metodykę oceny emisji z pojazdów. Przykładowo, silniki są obciążane w sposób, który odzwierciedla rzeczywiste warunki pracy, co pozwala na uzyskanie dokładnych pomiarów. Ponadto, kontrolując zadymienie w tym zakresie obrotów, można ocenić zarówno wydajność silnika, jak i skuteczność systemów oczyszczania spalin, co jest istotne dla minimalizacji wpływu na środowisko oraz spełniania norm emisji spalin.
Pomiary zadymienia spalin w silnikach o zapłonie samoczynnym wymagają staranności w wyborze odpowiedniego warunku pomiarowego. Wybór biegu jałowego jako sytuacji do pomiarów jest nieodpowiedni, ponieważ nie odzwierciedla rzeczywistych warunków pracy silnika, w których zadymienie jest najczęściej zjawiskiem dynamicznym. Podobnie, przyjęcie prędkości obrotowej 2000-3000 obr/min jako punktu odniesienia jest niewłaściwe, gdyż nie ujmuje pełnej charakterystyki zadymienia, które najlepiej obserwować w pełnym zakresie obrotów silnika. Z kolei pomiar przy maksymalnej prędkości obrotowej nie jest praktyczny, ponieważ silnik zazwyczaj nie pracuje w tym stanie w normalnych warunkach operacyjnych, co może prowadzić do zafałszowania wyników. Typowym błędem w myśleniu jest zakładanie, że pomiar w stałych warunkach daje pełny obraz wydajności silnika, co jest sprzeczne z wymaganiami normatywnymi oraz rzeczywistością działania jednostki napędowej. Należy zatem uwzględnić dynamiczne zmiany w wydajności silnika w odpowiednich warunkach obciążenia, co w praktyce oznacza konieczność przeprowadzania pomiarów w fazie przyspieszania.