Czujnik temperatury zasysanego powietrza NTC (Negative Temperature Coefficient) zmienia swoją rezystancję w zależności od temperatury otoczenia. Sprawdzając jego poprawność działania, omomierz staje się narzędziem pierwszego wyboru, ponieważ pozwala na pomiar rezystancji czujnika, co bezpośrednio przekłada się na jego funkcjonalność. W praktyce, przy pomiarze w temperaturze pokojowej, rezystancja czujnika NTC powinna mieścić się w określonym zakresie, zazwyczaj w granicach od kilku kiloomów do kilkudziesięciu kiloomów. W przypadku wykrycia wartości odbiegających od normy, można stwierdzić uszkodzenie czujnika lub jego niewłaściwe działanie. Dobrą praktyką jest porównanie zmierzonych wartości z danymi technicznymi dostarczonymi przez producenta czujnika, co zapewnia dokładną diagnostykę i pozwala na podjęcie odpowiednich działań serwisowych.
Odpowiedzi takie jak wakuometr, amperomierz czy woltomierz są niewłaściwe w kontekście sprawdzania czujnika NTC. Wakuometr służy do pomiaru ciśnienia gazów, co nie ma bezpośredniego związku z działaniem czujnika temperatury. Użycie tego narzędzia może wprowadzić w błąd, gdyż nie dostarcza informacji o rezystancji, a tym samym o temperaturze. Amperomierz mierzy natężenie prądu elektrycznego, co również nie jest istotne przy ocenie stanu czujnika NTC. Próba z użyciem amperomierza może prowadzić do błędnych interpretacji jego działania, zważywszy, że czujnik NTC nie działa na zasadzie mierzenia prądu, lecz zmiany rezystancji. Podobnie, woltomierz jest urządzeniem stosowanym do pomiaru napięcia, które również nie ma zastosowania w przypadku badania rezystancji czujników NTC. Można błędnie sądzić, że pomiar napięcia na wyjściu czujnika da nam pełny obraz jego stanu. W rzeczywistości, aby uzyskać rzetelne wyniki w diagnostyce czujnika NTC, konieczne jest skupienie się na pomiarze rezystancji, co skutecznie wyklucza inne metody pomiarowe. Właściwe zrozumienie zasad działania czujnika oraz doboru odpowiednich narzędzi pomiarowych jest kluczowe dla efektywnej diagnostyki i serwisowania układów elektronicznych w pojazdach.