Kategorie: Układy elektryczne i elektroniczne Układy mechaniczne pojazdu Diagnostyka i pomiary
Wybrałeś układ zapłonowy i bardzo dobrze, bo to właśnie w tym miejscu najczęściej tkwi przyczyna wypadania zapłonów, szczególnie wtedy, gdy problem dotyczy kilku cylindrów jednocześnie. Praktyka pokazuje, że najczęstsze usterki to uszkodzone przewody wysokiego napięcia, zużyte świece, cewki zapłonowe z defektem albo po prostu wilgoć dostająca się do elementów układu. Jeżeli układ zapłonowy nie działa jak należy, mieszanka paliwowo-powietrzna w cylindrach nie ulega zapłonowi w odpowiednim momencie, albo w ogóle nie dochodzi do wyładowania iskry. To prowadzi do utraty mocy, szarpania silnika i oczywiście wyraźnej nierównej pracy – w zależności od liczby dotkniętych cylindrów objawy są mniej lub bardziej odczuwalne. W nowoczesnych silnikach ZI (czyli z zapłonem iskrowym) układ zapłonowy jest dokładnie monitorowany przez sterownik silnika – wystąpienie wypadania zapłonów skutkuje nawet zapaleniem kontrolki „check engine” i zapisaniem błędów w sterowniku. Standardowa procedura w warsztacie to sprawdzenie stanu świec, pomiar rezystancji cewek oraz skontrolowanie wiązek elektrycznych. Często pomijane, a moim zdaniem bardzo ważne, jest też sprawdzenie jakości masy i stanu złączy. Dobra praktyka branżowa nakazuje nie tylko wymienić uszkodzone elementy, ale również zadbać o regularną konserwację i diagnostykę całego układu zapłonowego – to podstawa długowieczności silnika i prawidłowej pracy na wszystkich cylindrach.