Kwalifikacja: MOT.02 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych
Retarder stanowi element składający się na układ
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Retarder to ważne urządzenie w układzie hamulcowym, zwłaszcza w ciężarówkach czy autobusach. Jego głównym zadaniem jest poprawa skuteczności hamowania, co sprawia, że tradycyjne hamulce zużywają się mniej i ryzyko przegrzania jest mniejsze. Działa to na zasadzie oporu, który generuje silnik, a więc energia kinetyczna pojazdu zamienia się w ciepło. Można znaleźć sporo przykładów użycia retarderów w transporcie drogowym, bo rzeczywiście poprawiają bezpieczeństwo i komfort jazdy, zwłaszcza gdy mamy do czynienia ze stromymi zjazdami. Warto wiedzieć, że takie systemy są obowiązkowe w niektórych typach pojazdów, bo ich działanie znacząco wpływa na bezpieczeństwo na drodze.
Pojęcia nośnego, zasilania czy kierowniczego odnoszą się do innych systemów w pojeździe, które mają swoje funkcje, ale nie są związane z retarderem. Układ nośny przenosi siły działające na pojazd, ale nie ma nic wspólnego z hamowaniem. Zasilanie to głównie układy, które dostarczają paliwo do silnika i z tym też nie ma związku, jeśli chodzi o hamowanie. Układ kierowniczy zaś kontroluje kierunek jazdy, więc to też się nie łączy z redukcją prędkości. Często pojawiają się błędy w myśleniu, bo mylimy funkcje tych różnych systemów w pojeździe i to, jak one ze sobą współpracują. Ważne jest, żeby zrozumieć, że retarder to część układu hamulcowego, nie innych układów. Mylenie go z innymi systemami może prowadzić do złych decyzji serwisowych i stwarzać niepotrzebne zagrożenia dla użytkowników pojazdu.