Ten symbol graficzny to klasyczne oznaczenie żarówki, najczęściej stosowanej właśnie jako żarówka kontrolna w schematach elektrycznych. Moim zdaniem warto wiedzieć, że na schematach elektrycznych i elektronicznych takie rozwiązania są standardem od lat, zarówno w dokumentacji technicznej maszyn, jak i w prostych układach domowych. To kółko z krzyżykiem w środku jest zgodne z międzynarodowymi oznaczeniami według normy PN-EN 60617 oraz IEC 60617. Żarówki kontrolne służą do sygnalizacji działania urządzeń, stanu pracy obwodu lub wystąpienia jakiegoś zdarzenia, np. awarii. W praktyce spotykam je nie tylko w tablicach sterowniczych czy rozdzielniach, ale też w zwykłych domowych wskaźnikach. Czasem myli się ten symbol z innymi, ale w rzeczywistości, charakterystyczny krzyżyk wewnątrz kółka jest bardzo jednoznaczny. Warto też pamiętać, że żarówka kontrolna jest elementem biernym, a jej prawidłowe rozpoznanie pozwala szybko analizować i zrozumieć schematy elektryczne. Z mojego doświadczenia wynika, że znajomość takich podstawowych symboli znacznie ułatwia codzienną pracę w branży elektrotechnicznej i pozwala unikać nieporozumień podczas serwisu i montażu urządzeń.
Wiele osób często myli podstawowe symbole na schematach elektrycznych, co potrafi prowadzić do błędnych interpretacji całych układów. Symbol przedstawiony w pytaniu składa się z okręgu z krzyżem w środku – to bardzo charakterystyczna grafika. Często jednak zdarza się, że widząc taki rysunek, ktoś myśli o bezpieczniku, ale ten w standardach PN-EN i IEC oznaczany jest zwykle prostą kreską z prostokątem lub z charakterystycznym łukiem w środku, zupełnie bez krzyżyka. Innym częstym skojarzeniem jest silnik prądu stałego lub przemiennego – tu jednak spotykamy się z zupełnie innymi znakami. Silnik prądu stałego to najczęściej litera „M” wpisana w okrąg lub specjalny symbol z dodatkowymi liniami, a dla silnika prądu przemiennego pojawiają się zwoje lub sinusoidy, których tutaj zupełnie nie ma. Moim zdaniem wynika to z faktu, że nauka symboli czasem jest traktowana po macoszemu, a praktyka pokazuje, że takie pomyłki prowadzą do poważnych problemów przy uruchamianiu czy naprawach instalacji. Dobrą praktyką jest po prostu nauczyć się tych najpopularniejszych oznaczeń, bo wtedy analiza schematów jest dużo prostsza i mniej stresująca. Krzyżyk w kółku to zawsze żarówka, szczególnie kontrolna – tak jest w przemyśle, serwisie i edukacji technicznej. Warto patrzeć na schematy z otwartą głową i nie dać się zwieść pierwszemu, pochopnemu skojarzeniu.