Kategorie: Systemy mechatroniczne Diagnostyka i pomiary
Silniczek krokowy przepustnicy w wersji mechanicznej faktycznie odpowiada za precyzyjne utrzymanie obrotów biegu jałowego. W praktyce wygląda to tak, że po uruchomieniu silnika, kiedy kierowca nie naciska pedału gazu, to właśnie silniczek krokowy reguluje ilość powietrza omijającego przepustnicę. Dzięki temu komputer sterujący (ECU) może bardzo dokładnie dostosować obroty biegu jałowego do aktualnych warunków, np. obciążenia elektrycznego (klimatyzacja, światła) czy temperatury silnika. To kluczowe, żeby silnik nie gasł i pracował stabilnie na postoju – moim zdaniem to jedna z najbardziej niedocenianych ról w całym układzie zasilania! Zresztą, wielu mechaników potwierdzi, że typowe objawy uszkodzenia silniczka krokowego to właśnie gaśnięcie silnika na luzie lub niestabilne obroty. Standardy obsługi (np. wg zaleceń producentów samochodów) zawsze podczas diagnostyki biegu jałowego każą sprawdzić właśnie ten element jako pierwszy. Spotkałem się nie raz z sytuacją, gdy czyszczenie lub wymiana tego silniczka przywracała pełną kulturę pracy silnika na jałowych obrotach. Współczesne auta coraz rzadziej korzystają z mechanicznej przepustnicy i silniczka krokowego, ale w wielu popularnych modelach z lat 90. czy 2000. to wciąż standardowy element.