Smar plastyczny jest odpowiednim środkiem stosowanym przy wymianie osłony półosi napędowej, ponieważ ma zdolność do wypełniania szczelin i zabezpieczania przed wnikaniem zanieczyszczeń oraz wilgoci. W kontekście osłon półosi, które są narażone na działanie różnych czynników atmosferycznych oraz mechanicznych, smar plastyczny działa jako bariera ochronna, co przyczynia się do wydłużenia żywotności elementów. Przykładowo, w przypadku uszkodzenia osłony, zastosowanie smaru plastycznego podczas montażu nowej osłony zapewnia lepsze uszczelnienie oraz chroni przed przedostawaniem się wody i zanieczyszczeń do wnętrza układu napędowego, co może prowadzić do jego uszkodzenia. Stosowanie smaru plastycznego jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, gdzie dbałość o szczegóły w zakresie uszczelnienia i ochrony przed korozją odgrywa kluczową rolę dla wydajności i trwałości pojazdu.
Wybór smaru do poszczególnych komponentów w pojazdach wymaga zrozumienia specyfiki danego elementu oraz jego funkcji. W przypadku łożyska wyciskowego sprzęgła, smar plastyczny nie jest zalecany, ponieważ jego właściwości nie są dostosowane do wymagających warunków pracy, które panują w układzie sprzęgłowym. W tych elementach stosuje się zazwyczaj smary o niskiej lepkości, które umożliwiają lepsze smarowanie w wysokotemperaturowych warunkach. Z kolei uszczelniacz wału korbowego oraz przekładnia napędu wałka rozrządu wymagają zupełnie innego podejścia. Uszczelniacze powinny być montowane w suchym stanie, aby zapewnić ich prawidłowe działanie, a stosowanie smaru może prowadzić do ich uszkodzenia i wycieków oleju. Przekładnia wymaga smarów, które zapewniają odpowiednie właściwości przekładniowe i odporność na wysokie ciśnienie, co również wyklucza użycie smaru plastycznego. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe w utrzymaniu wydajności i niezawodności układów mechanicznych w pojazdach.