Kategorie: Systemy mechatroniczne Układy mechaniczne pojazdu
Spalanie mieszanki uwarstwionej to coś, co na pierwszy rzut oka może wydawać się mocno skomplikowane, ale w rzeczywistości jest to świetny przykład nowoczesnych rozwiązań stosowanych w silnikach z wtryskiem bezpośrednim. W tej technologii nie chodzi o to, żeby cała komora spalania była wypełniona równomierną mieszanką paliwowo-powietrzną. Wręcz przeciwnie – bezpośredni wtrysk paliwa umożliwia precyzyjne dawkowanie i uwarstwianie mieszanki. Najbogatsza mieszanka trafia w okolicę świecy zapłonowej, gdzie zapłon jest inicjowany, a reszta komory może być bardzo uboga w paliwo. Dzięki temu silnik potrafi pracować na dużo bardziej ubogich mieszankach niż klasyczny wtrysk pośredni. Efekt? Zdecydowanie niższe zużycie paliwa i lepsza kontrola emisji spalin, bo spalanie jest dokładniej sterowane. To rozwiązanie jest obecnie standardem w silnikach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem (np. TSI, GDI, FSI itd.), które można znaleźć w nowoczesnych samochodach wielu marek. Stosowanie mieszanki uwarstwionej pozwala spełniać rygorystyczne normy emisji spalin Euro 6, co jest nie bez znaczenia w kontekście współczesnych wymagań ekologicznych. Dla mnie to wręcz majstersztyk inżynierii – pokazuje, jak wiele można wycisnąć z pozornie zwykłego silnika tłokowego. Z mojego doświadczenia wynika, że wiedza o uwarstwionej mieszance bardzo się przydaje przy diagnostyce nowoczesnych silników – czasem prosta wiedza o tym, jak pracuje spalanie, pomaga rozpoznać przyczynę nietypowych objawów albo błędów zapisanych w sterowniku silnika.