Sprzęgło wielotarczowe Haldex jest kluczowym elementem w nowoczesnych układach napędowych ze stałym napędem na cztery koła. Jego główną funkcją jest optymalizacja przyczepności i stabilności pojazdu poprzez inteligentne rozdzielanie momentu obrotowego pomiędzy osiami. W układzie ze stałym napędem na cztery koła, sprzęgło Haldex działa w oparciu o system hydrauliczny, który aktywuje się w zależności od warunków drogowych i obciążenia. Przykładowo, w przypadku utraty przyczepności na przedniej osi, system automatycznie przenosi więcej mocy na tylną oś. Dzięki temu, pojazdy z tym układem napędowym są w stanie radzić sobie w trudnych warunkach, takich jak śliska nawierzchnia czy teren. Haldex jest szeroko stosowany w pojazdach osobowych i SUV-ach, co czyni go standardem w wielu nowoczesnych rozwiązaniach branżowych.
Zrozumienie, w jakim kontekście działa sprzęgło Haldex, jest kluczowe dla właściwej interpretacji jego zastosowania. Odpowiedzi sugerujące, że sprzęgło to może występować w klasycznym układzie napędowym lub w zblokowanych układach napędowych (przednim lub tylnym) są mylne, gdyż Haldex jest zaprojektowane z myślą o dynamicznym rozdzielaniu napędu w systemach, które wymagają elastyczności i adaptacji do warunków drogowych. Klasyczny układ napędowy często opiera się na stałym napędzie na jedną oś, co nie wymaga zastosowania sprzęgła Haldex, a w zblokowanych układach napędowych mechanizmy różnicowe są często bardziej sztywne, co uniemożliwia efektywne działanie systemu Haldex. Istnieje także błędne założenie, że sprzęgło Haldex można używać w układach bez aktywnego rozdzielania momentu obrotowego. W rzeczywistości Haldex wymaga dynamicznej regulacji i nie jest kompatybilne z układami, które nie są w stanie elastycznie dostosowywać rozkładu mocy między osie. Takie nieporozumienia mogą prowadzić do niewłaściwego doboru układów napędowych w projektach inżynieryjnych.