Testery takie jak FERVE F-1902 są specjalnie zaprojektowane do sprawdzania stanu technicznego akumulatora, co jest szalenie ważne w codziennej eksploatacji pojazdu. Akumulator, szczególnie ten kwasowo-ołowiowy 12 V, to serce systemu elektrycznego auta. Praktyka pokazuje, że większość problemów z uruchomieniem samochodu wynika właśnie z niewłaściwego naładowania, zużycia lub awarii akumulatora. Tester pozwala w szybki i precyzyjny sposób zmierzyć napięcie spoczynkowe oraz pod obciążeniem, co daje pewność, czy akumulator jest zdolny do pracy. Dobre praktyki branżowe zalecają przeprowadzanie takiego testu przed każdą dłuższą podróżą albo sezonowo – szczególnie przed zimą. Co ciekawe, profesjonalne testery, jak ten pokazany na ilustracji, potrafią też zasugerować, czy akumulator nadaje się do ładowania, czy wymiany. Z mojego doświadczenia wynika, że na stacji diagnostycznej taki test trwa nieraz tylko kilka minut, a może zaoszczędzić wielu problemów na drodze. Warto pamiętać, że prawidłowe diagnozowanie akumulatora to podstawa bezawaryjnej eksploatacji pojazdu. Branżowe standardy jasno określają, że ocena stanu akumulatora powinna być wykonywana urządzeniem zaprojektowanym właśnie do tej funkcji – i dokładnie taki tester masz na zdjęciu.
Wielu osobom zdarza się mylić przeznaczenie testerów akumulatorów z innymi urządzeniami diagnostycznymi, które służą do kontroli elementów takich jak alternator, rozrusznik czy sterownik. Alternator rzeczywiście współpracuje z akumulatorem i odpowiada za ładowanie, jednak jego diagnozowanie wymaga specjalistycznych przyrządów do pomiaru napięcia ładowania podczas pracy silnika oraz obciążenia elektrycznego układu, a nie prostego testera akumulatorowego. Również rozrusznik, mimo że pobiera prąd z akumulatora, diagnozuje się najczęściej przy pomocy amperomierza, obserwacji spadków napięcia przy rozruchu oraz badania jego mechanicznej sprawności. Tester przedstawiony na ilustracji nie dostarczy miarodajnych wyników na temat kondycji rozrusznika, ponieważ nie jest w stanie symulować pełnego cyklu rozruchowego silnika. Co do sterownika – to już zupełnie inna bajka, bo sterowniki (ECU) diagnozuje się poprzez interfejsy diagnostyczne OBD, które pozwalają na odczytywanie błędów systemowych, parametrów pracy silnika czy aktualizacji oprogramowania. Typowym błędem myślowym jest przekonanie, że skoro te układy są połączone w obrębie instalacji elektrycznej, to jeden przyrząd pozwoli zdiagnozować je wszystkie – niestety każdy z nich wymaga dedykowanego sprzętu. Do testowania akumulatorów używa się właśnie testera typu FERVE F-1902, który jest zestrojony pod kątem pomiaru napięcia, prądu i kondycji elektrycznej wyłącznie tego podzespołu, zgodnie z branżowymi normami eksploatacyjnymi pojazdów.