Odpowiedź dziewięciokrotne jest prawidłowa, ponieważ siła odśrodkowa działająca na obiekt poruszający się po łuku drogi jest bezpośrednio proporcjonalna do kwadratu prędkości obiektu. Wzór na siłę odśrodkową F_c jest wyrażony jako F_c = m*v^2/r, gdzie m to masa obiektu, v to prędkość, a r to promień zakrętu. Przykładowo, jeśli prędkość samochodu wzrasta trzykrotnie (v' = 3v), to nowa siła odśrodkowa F_c' będzie wynosić F_c' = m*(3v)^2/r = m*9v^2/r, co oznacza, że siła odśrodkowa wzrasta dziewięciokrotnie. Zrozumienie tego zjawiska jest kluczowe dla inżynierów transportu oraz projektantów dróg, aby zapewnić bezpieczeństwo na zakrętach, szczególnie w kontekście projektowania nawierzchni i oceny sił działających na pojazdy podczas manewrów. W praktyce, zastosowanie tych zasad pozwala na optymalizację parametrów pojazdów oraz dostosowanie infrastruktury drogowej do warunków ruchu.
Pojęcia związane z siłą odśrodkową często prowadzą do nieporozumień, zwłaszcza w kontekście zmiany prędkości obiektu. Odpowiedzi takie jak czterokrotne, sześciokrotne czy trzykrotne wzrosty siły odśrodkowej wynikają z niewłaściwego zrozumienia relacji między prędkością a przyspieszeniem odśrodkowym. Kluczowym błędem jest przypisanie liniowej proporcjonalności, zamiast uwzględnienia, że siła odśrodkowa jest proporcjonalna do kwadratu prędkości. W praktyce oznacza to, że nawet niewielka zmiana prędkości pojazdu na zakręcie może prowadzić do znacznego wzrostu siły działającej na pojazd, co jest istotne w kontekście projektowania i oceny bezpieczeństwa na drogach. Wiele osób błędnie interpretuje, że trzykrotny wzrost prędkości skutkuje proporcjonalnym wzrostem siły, co prowadzi do zaniżania ryzyka związanego z większymi prędkościami. Zrozumienie tej zależności jest kluczowe dla inżynierów, którzy projektują drogi oraz dla kierowców, którzy muszą być świadomi sił działających na pojazdy w różnych warunkach, aby unikać sytuacji niebezpiecznych na drodze.