Układ napędowy ze sprzęgłem HALDEX to system, który umożliwia przekazywanie napędu na wszystkie cztery koła samochodu, co znacząco poprawia jego stabilność i przyczepność, zwłaszcza w trudnych warunkach drogowych. Sprzęgło HALDEX działa na zasadzie aktywnego rozdziału momentu obrotowego, co oznacza, że w normalnych warunkach większy nacisk kładziony jest na przednią oś, a w przypadku utraty przyczepności tylna oś zostaje automatycznie dołączona. Taki układ jest powszechnie stosowany w nowoczesnych pojazdach SUV oraz crossoverach, a jego zaletą jest możliwość dynamicznego dostosowywania się do zmieniających się warunków, co przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa jazdy. W praktyce, samochody wyposażone w układ HALDEX mogą lepiej radzić sobie w trudnym terenie, na śliskich nawierzchniach, czy podczas nagłych manewrów, co jest zgodne z zaleceniami producentów dotyczących bezpieczeństwa i wydajności. Ponadto, system ten często wykorzystuje czujniki do monitorowania przyczepności, co zapewnia optymalizację zachowań pojazdu w różnych warunkach.
Układy napędowe, które są zblokowane na przedniej lub tylnej osi, nie są w stanie efektywnie przekazywać napędu w zmieniających się warunkach drogowych, co prowadzi do gorszej przyczepności i stabilności pojazdu. Zblokowany napęd przedni oznacza, że moment obrotowy jest ograniczony do przedniej osi, co może być korzystne tylko w niektórych warunkach, takich jak jazda po suchych nawierzchniach, ale w sytuacjach, gdy wymagana jest lepsza przyczepność, np. na śliskich lub zaśnieżonych drogach, taka konfiguracja może być niewystarczająca. Z kolei zblokowany układ tylny również ogranicza możliwości rozdziału mocy w sposób efektywny, co może prowadzić do poślizgów i utraty kontroli. Klasyczny układ napędowy, z kolei, zazwyczaj odnosi się do pojazdów, które mają tylko jeden napęd, co nie umożliwia rozdzielania momentu obrotowego na wszystkie koła. Współczesne standardy w motoryzacji kładą duży nacisk na dynamiczne systemy napędowe, które wykorzystują zaawansowaną elektronikę do monitorowania warunków drogowych oraz odpowiedniego dostosowywania rozdziału mocy. W związku z tym, odpowiadając na pytanie, układ ze sprzęgłem HALDEX wyróżnia się jako nowoczesne i wszechstronne rozwiązanie, które eliminuje ograniczenia tradycyjnych, zblokowanych układów napędowych.