Układ typu common-rail to nowoczesna technologia wtrysku paliwa stosowana w silnikach wysokoprężnych. Działa on na zasadzie przechowywania paliwa pod wysokim ciśnieniem w wspólnym railu, skąd jest wtryskiwane do cylindrów silnika. Ta metoda pozwala na precyzyjne dawkowanie paliwa, co przekłada się na lepszą wydajność silnika, mniejsze zużycie paliwa oraz redukcję emisji szkodliwych substancji. W praktyce, dzięki zastosowaniu systemu common-rail, możliwe jest przeprowadzanie wielokrotnych wtrysków w jednym cyklu pracy silnika, co skutkuje bardziej efektywnym spalaniem. Standardy branżowe, takie jak normy Euro dotyczące emisji spalin, wymuszają na producentach stosowanie coraz bardziej zaawansowanych technologii, takich jak właśnie systemy common-rail, aby spełniać wymagania dotyczące czystości spalin i efektywności. Przykładem zastosowania tych systemów są nowoczesne silniki diesla w samochodach osobowych oraz ciężarowych, które charakteryzują się wysoką mocą, niskim zużyciem paliwa i ograniczonymi emisjami.
Wybór odpowiedzi dotyczących silników benzynowych, turbospalinowych czy z wirującymi tłokami opiera się na nieporozumieniach dotyczących technologii wtrysku paliwa. Silniki benzynowe używają innych systemów wtrysku, takich jak wtrysk pośredni czy bezpośredni, które działają na zupełnie innych zasadach niż system common-rail. Silniki turbospalinowe, które zazwyczaj wykorzystują zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne, nie są jednoznacznie powiązane z tym typem układu wtrysku. Z kolei silniki z wirującymi tłokami, jak silniki Wankla, mają zupełnie inną konstrukcję i działają na zasadzie obrotów rotora, co wyklucza zastosowanie układu common-rail. Błąd w rozumieniu zastosowania technologii wtrysku może prowadzić do fałszywych przekonań na temat efektywności i ekologiczności różnych typów silników. Ogólnie rzecz biorąc, zrozumienie różnic między tymi technologiami jest kluczowe dla właściwej oceny ich zastosowań w motoryzacji oraz wpływu na środowisko.