Usuwając awarię w panelu sterowania układem klimatyzacji w pojeździe samochodowym w celu sprawdzenia działania naprawionego modułu, uszkodzony rezystor typu SMD, o wartości opisanej na schemacie ideowym jako 3R3 / ±10%, można na czas rozruchu zastąpić dwoma rezystorami o wartości
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź 6,8 Ω / ±5% połączone równolegle jest poprawna, ponieważ połączenie dwóch rezystorów o tej wartości w konfiguracji równoległej pozwoli na uzyskanie odpowiedniej wartości impedancji zbliżonej do 3,3 Ω, co jest wartością nominalną uszkodzonego rezystora. Zgodnie z zasadami obliczania rezystancji w połączeniu równoległym, korzystamy z wzoru 1/R = 1/R1 + 1/R2. Dla dwóch identycznych rezystorów o wartości 6,8 Ω, wynikiem będzie 3,4 Ω - bliskie wymaganej wartości 3R3. Zastosowanie tej metody jest powszechną praktyką w elektronice, gdzie naprawy układów elektronicznych wymagają tymczasowego zastąpienia uszkodzonych komponentów. Użycie rezystorów SMD w układach sterowania klimatyzacją jest standardem, dlatego umiejętność precyzyjnego obliczenia wartości zastępczych jest niezbędna dla techników i inżynierów. Ponadto, stosowanie rezystorów o tolerancji ±5% zapewnia akceptowalne marginesy błędu, co jest istotne podczas testowania funkcji naprawionych modułów.
Wybór rezystorów o wartości 1,6 Ω połączonych równolegle prowadzi do błędnych rezultatów. W przypadku połączenia równoległego dwóch rezystorów o tej wartości, całkowita rezystancja wyniosłaby 0,8 Ω, co jest znacznie poniżej wymaganego zakresu 3,3 Ω. Z tego powodu, taka konfiguracja nie może poprawnie zastąpić uszkodzonego komponentu. Użycie rezystorów o wartościach 1,6 kΩ w połączeniu szeregowym również nie byłoby zasadne. Po dodaniu dwóch rezystorów o tej wartości uzyskalibyśmy 3,2 kΩ, co jest zbyt wysoką wartością w kontekście wymaganej rezystancji 3R3. Dodatkowo, 6,8 kΩ połączone równolegle, również nie przyniesie oczekiwanego rezultatu, ponieważ całkowita rezystancja wyniesie 3,4 kΩ, co znowu jest niewłaściwe. Niezrozumienie zasad obliczeń w połączeniach równoległych i szeregowych jest typowym błędem. Ważne jest, aby technicy mieli solidne podstawy teoretyczne, aby podejmować właściwe decyzje przy naprawach i konfiguracjach komponentów elektronicznych. W praktyce, błędne połączenia mogą prowadzić do uszkodzenia dalszych elementów układu lub niewłaściwego działania pojazdu, co podkreśla znaczenie znajomości podstaw elektroniki.