Kategorie: Układy mechaniczne pojazdu Diagnostyka i pomiary
Wynik podwyższonego ciśnienia sprężania po przeprowadzeniu próby olejowej wskazuje na zużycie pierścieni tłokowych. W tej próbie do cylindrów silnika wprowadza się olej, a wzrost ciśnienia sprężania sugeruje, że olej jest w stanie uszczelnić przestrzeń między tłokiem a cylindrem. W normalnych warunkach, pierścienie tłokowe mają za zadanie zapewnić szczelność komory spalania i ograniczać przedostawanie się gazów spalinowych do skrzyni korbowej. Gdy pierścienie są zużyte, może wystąpić zjawisko tzw. „przecieków” ciśnienia, co obniża efektywność silnika i prowadzi do zwiększonego zużycia paliwa. W praktyce, jeśli pomiar ciśnienia sprężania jest nieprawidłowy, zaleca się użycie testu olejowego jako jednego z kroków diagnostycznych, co pozwala na szybsze zidentyfikowanie problemu i podjęcie działań naprawczych. Dobrą praktyką jest regularne monitorowanie stanu pierścieni tłokowych oraz kontrola ciśnienia sprężania, co może zapobiec poważniejszym awariom silnika.