Wałek rozrządu jest kluczowym elementem silnika spalinowego, który synchronizuje pracę zaworów z ruchem tłoków. W czasie jednego pełnego obrotu wałka rozrządu, wał korbowy wykonuje dwa obroty. Jest to wynikiem mechanizmu działania silnika czterosuwowego, gdzie każdy cykl pracy tłoka (przyciąganie i wypychanie) wymaga dwóch obrotów wału korbowego. Na przykład, podczas suwu ssania i suwu sprężania tłok przemieszcza się w dół, a następnie w górę, co odpowiada dwóm obrotom wału korbowego. Zrozumienie tej relacji jest kluczowe dla analizy pracy silnika, projektowania systemów rozrządu oraz optymalizacji jego wydajności, co jest zgodne z normami branżowymi dotyczącymi projektowania silników spalinowych.
Wybór odpowiedzi, która sugeruje, że wał korbowy wykonuje jedynie jeden obrót podczas pełnego obrotu wałka rozrządu, opiera się na niepełnym zrozumieniu dynamiki pracy silnika spalinowego. W rzeczywistości, silnik czterosuwowy działa na zasadzie, że jeden pełny cykl pracy tłoka wymaga dwóch obrotów wału korbowego. To powoduje, że każde zamknięcie zaworów i ich otwarcie jest związane z odpowiednimi ruchami tłoka, co prowadzi do podziału cyklu na dwa obroty wału korbowego. Podobnie, twierdzenie, że wał korbowy miałby wykonać trzy lub cztery obroty, ignoruje fundamentalne zasady mechaniki silnika. Takie błędne podejście może prowadzić do nieprawidłowych wniosków przy diagnostyce i naprawach silników, a także w procesie inżynieryjnym przy projektowaniu systemów rozrządu. W praktyce, znajomość tej zależności jest niezbędna do prawidłowej analizy i optymalizacji pracy silnika, co jest kluczowe w zgodzie z obowiązującymi standardami branżowymi.