Tlenek węgla (CO) jest bezbarwnym, bezwonnym gazem, który powstaje w wyniku niepełnego spalania węgla i jego pochodnych. Mechanicy, badając spaliny, mogą być narażeni na jego działanie, zwłaszcza w zamkniętych przestrzeniach, gdzie wentylacja jest ograniczona. Wdychanie tlenku węgla prowadzi do ciężkiego zatrucia, które może objawiać się bólami głowy, zawrotami głowy, a w skrajnych przypadkach nawet śmiercią. Zgodnie z normami OSHA oraz innymi standardami bezpieczeństwa, w miejscach pracy, gdzie występuje ryzyko ekspozycji na ten gaz, powinny być monitorowane stężenia CO, a także zapewnione odpowiednie środki ochrony osobistej, takie jak detektory gazów oraz wentylacja. W kontekście praktycznym, mechanicy powinni być szkoleni w zakresie rozpoznawania objawów zatrucia tlenkiem węgla oraz procedur bezpieczeństwa w przypadku jego wystąpienia.
Tlenek tytanu nie jest substancją, która może prowadzić do zatrucia w kontekście analiz spalin, ponieważ jest to zazwyczaj substancja stosowana w przemyśle jako pigment lub w produkcji ceramiki. Nie jest szkodliwy w takim samym sensie jak tlenek węgla. Dwutlenek siarki, chociaż jest szkodliwy, występuje głównie w emisjach z procesów przemysłowych, a nie w typowych analizach spalin silników spalinowych, gdzie dominują inne gazy. Z kolei dwutlenek węgla, będący naturalnym produktem spalania, nie jest toksyczny w małych stężeniach, chociaż w dużych ilościach może prowadzić do uduszenia w wyniku wypierania tlenu. Typowym błędem myślowym w tej kwestii jest pomylenie gazów emitowanych w trakcie spalania, które mogą w różny sposób wpływać na zdrowie. Kluczowe jest zrozumienie, że w kontekście mechaniki pojazdowej to właśnie tlenek węgla stanowi najpoważniejsze zagrożenie dla zdrowia pracowników, co powinno skłaniać do szczególnej uwagi na jego obecność i skutki zdrowotne.