Częstotliwość pracy kierunkowskazów powinna wynosić 90 ±30 cykli/min, co oznacza, że może się wahać w granicach od 60 do 120 cykli/min. Taki zakres jest zgodny z normami bezpieczeństwa oraz ergonomii użytkowania pojazdów. Utrzymanie właściwej częstotliwości sygnalizacji kierunkowskazów jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze, ponieważ pozwala innym uczestnikom ruchu na szybką identyfikację zamierzonych manewrów kierowcy. Przykładowo, podczas zasygnalizowania zmiany pasa ruchu, odpowiednia częstotliwość migania kierunkowskazów pozwala na lepszą widoczność i zrozumienie intencji kierowcy. W praktyce, regulator części elektronicznych w pojazdach jest zaprojektowany tak, aby automatycznie utrzymywać tę częstotliwość. Warto zaznaczyć, że zbyt szybkie lub zbyt wolne miganie może prowadzić do nieporozumień i zwiększonego ryzyka wypadków, dlatego przestrzeganie tego zakresu jest kluczowe.
Wybór innej wartości niż 90 ±30 cykli/min może prowadzić do nieodpowiedniego funkcjonowania kierunkowskazów i stwarzać zagrożenie na drodze. Odpowiedzi wskazujące na 130 cykli/min lub 50 cykli/min to częstotliwości skrajne, które mogą prowadzić do problemów z komunikacją między kierowcami. 130 cykli/min jest zbyt szybkie, co może sprawić, że sygnał kierunkowskazu stanie się mylący lub niewidoczny dla innych uczestników ruchu. Z drugiej strony, 50 cykli/min to zbyt wolne miganie, co może subtelnie wskazywać na zamiar zmiany kierunku, ale w praktyce staje się niewystarczające dla zapewnienia zauważalności. Tego rodzaju błędy myślowe mogą wynikać z niewłaściwego zrozumienia roli, jaką pełnią kierunkowskazy w systemie bezpieczeństwa drogowym. Częstotliwość migania kierunkowskazów została opracowana na podstawie badań dotyczących percepcji wzrokowej. Pojazdy są projektowane w taki sposób, aby ich elementy sygnalizacji były skuteczne w różnych warunkach oświetleniowych i atmosferycznych. Ignorowanie tych norm może skutkować nieodpowiednim postrzeganiem intencji kierowcy przez innych uczestników ruchu, co stanowi istotny element w szerokim kontekście bezpieczeństwa na drogach.