Kwalifikacja: MOT.02 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych
W układzie klimatyzacji pojawia się problem z niewystarczającym chłodzeniem. Diagnostykę należy zacząć od sprawdzenia
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Układ sterowania dmuchawą to naprawdę ważna część całego systemu klimatyzacji w samochodzie. To on dba o to, żeby powietrze w kabinie było odpowiednio regulowane, co przekłada się na to, jak dobrze działa chłodzenie. Jeśli klimatyzacja nie chłodzi tak, jak powinna, może to być przez problemy z dmuchawą, która nie dostarcza wystarczającej ilości zimnego powietrza. Czasem zdarza się, że wentylator jest zablokowany albo uszkodzony, przez co wnętrze samochodu nie jest odpowiednio schładzane. W takiej sytuacji najpierw warto sprawdzić ustawienia dmuchawy i to, jak działa. Nie można też zapominać o filtrach powietrza – jeśli są brudne, mogą ograniczać przepływ i wpływać na wydajność klimatyzacji. Dobrze jest od czasu do czasu skontrolować wszystkie elementy dmuchawy, zanim przejdziemy do bardziej skomplikowanych napraw.
Zaczynanie diagnostyki klimatyzacji od czujnika temperatury parownika czy paska klinowego to nie najlepszy pomysł, bo można przegapić kluczowy element, czyli układ sterowania dmuchawą. Czujnik temperatury parownika monitoruje, jaką ma temperaturę czynnik chłodniczy, ale jego awaria niekoniecznie wpływa na efektywność chłodzenia – bardziej na precyzję temperatury. Z kolei poślizg paska klinowego może osłabić moc wentylatora, ale to powinno być sprawdzane dopiero na samym końcu. Przełącznik od nagrzewania kontroluje temperaturę we wnętrzu, więc w przypadku problemów z chłodzeniem, nie powinno być pierwszym punktem do weryfikacji. Jak się za to zabieramy do diagnostyki, warto to robić w odpowiedniej kolejności – najpierw sprawdzamy, co ma bezpośrednie połączenie z powietrzem, a potem przechodzimy do bardziej złożonych układów. Dzięki temu zwiększamy szanse na szybszą naprawę i uniknięcie zbędnych wydatków.