Kwalifikacja: MOT.02 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych
W silniku z rozrządem oznaczonym jako DOHC występują
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź 'dwa wałki rozrządu w głowicy' jest jak najbardziej trafna. DOHC, czyli Dual Overhead Camshaft, to po prostu sposób, w jaki skonstruowany jest silnik. W tym układzie mamy dwa wałki, które znajdują się w głowicy cylindra, i to jest kluczowe, bo pozwala na lepsze sterowanie zaworami. Wiemy, że dobrze działające zawory to podstawa, jeśli chodzi o napełnianie cylindrów mieszanką paliwa i powietrza oraz o skuteczne odprowadzanie spalin. Stosując dwa wałki, uzyskujemy możliwość niezależnego sterowania zaworami ssącymi i wydechowymi, co zdecydowanie zwiększa moc silnika i poprawia jego ogólną efektywność. Obecnie silniki DOHC stają się coraz bardziej popularne w nowoczesnych autach, bo oferują sporo zalet, jak mniejsze zużycie paliwa czy lepsze osiągi, co na przykład w sportowych autach ma ogromne znaczenie.
Wybór jakiejkolwiek z innych odpowiedzi jest nietrafiony. Żadna z nich nie oddaje prawdziwej konstrukcji silnika DOHC. Mówiąc o dwóch wałkach w kadłubie, można się pomylić, bo w DOHC zawsze wałki są w głowicy i to pozwala na bezpośrednie sterowanie zaworami. Jak wałki są w kadłubie, to mamy do czynienia z silnikami OHV, gdzie jest tylko jeden wałek. A te odpowiedzi wskazujące na tylko jeden wałek w głowicy też są błędne, bo w DOHC mamy dwa, co jest bardzo ważne. Dużo osób myli te różne systemy i konstrukcje silników, a to ma zupełnie różne właściwości i zastosowania. Warto znać różnice między DOHC a innymi typami rozrządów, żeby inżynierowie i technicy mogli dobrze projektować silniki i dobierać odpowiednie elementy.