Kategorie: Układy mechaniczne pojazdu Materiały i eksploatacja
To rozwiązanie wynika z dokładnych wyliczeń opartych na praktyce pracy w warsztacie flotowym. Skoro każdego dnia wymienia się olej w czterech pojazdach i każda wymiana wymaga około 6 litrów oleju, to w tygodniu (5 dni pracy) zużywamy 4x5=20 wymian, czyli 20x6=120 litrów oleju. Skoro jeden pojemnik ma 10 litrów, potrzebujemy właśnie 12 pojemników (bo 12x10=120). Jeśli chodzi o filtry powietrza – ich wymiana następuje przy każdej operacji wymiany oleju, więc tygodniowo 20 sztuk. Filtr kabinowy wymieniamy co drugą wymianę, czyli 20/2=10 sztuk. Warto pamiętać, że takie planowanie zaopatrzenia jest nie tylko wygodne, ale też ekonomiczne i zgodne z ideą minimalizowania przestojów w pracy warsztatu. Moim zdaniem zawsze warto w praktyce mieć niewielki zapas, ale podane liczby pokazują dokładne zapotrzebowanie. Prawidłowe wyliczenia i planowanie materiałów pozwalają utrzymać płynność pracy i unikać niepotrzebnych opóźnień. To też dobra lekcja z zakresu logistyki warsztatowej – kluczowa sprawa w każdej większej firmie transportowej czy serwisie flotowym. Dobrze, że zadanie pokazuje konkretne liczby – to bardzo przydatne w codziennej pracy mechanika i magazyniera.