Poprawna odpowiedź to 170,80 zł, co stanowi pełny koszt wymiany oleju silnikowego w pojeździe. W celu obliczenia tej wartości, należy uwzględnić zarówno koszt oleju, jak i filtra, a następnie dodać koszt robocizny oraz podatek VAT. Po pierwsze, pojemność układu smarowania wynosi 4,0 dm3, co przy cenie 20,00 zł netto za dm3 daje koszt oleju równy 80,00 zł. Filtr oleju kosztuje 30,00 zł netto. Koszt robocizny za 0,5 godziny pracy wynosi 30,00 zł (60,00 zł za godzinę). Suma kosztów netto to 80,00 zł + 30,00 zł + 30,00 zł = 140,00 zł. Następnie, aby obliczyć kwotę brutto, należy dodać 22% VAT, co daje 140,00 zł * 1,22 = 170,80 zł. W praktyce, znajomość kosztów eksploatacji pojazdu jest istotna dla właścicieli samochodów, aby mogli planować wydatki związane z ich utrzymaniem. Regularna wymiana oleju jest kluczowa dla prawidłowego funkcjonowania silnika, co podkreślają standardy branżowe dotyczące serwisowania pojazdów.
Niepoprawne odpowiedzi wynikają z błędów w obliczeniach oraz pomijaniu istotnych składników kosztów. Często nie uwzględnia się dodatkowych wydatków, takich jak koszt robocizny, co prowadzi do zaniżenia całkowitych kosztów wymiany oleju. Na przykład, przy założeniu, że koszt oleju to 80,00 zł oraz koszt filtra to 30,00 zł, uzyskuje się 110,00 zł, co jest wartością netto. Niektórzy mogą błędnie przyjąć, że VAT jest naliczany tylko na części zamienne, co prowadzi do błędnego obliczenia brutto, nie biorąc pod uwagę, że VAT obejmuje także koszt robocizny. Obliczenie ogólnych wydatków powinno zawsze obejmować wszystkie składowe, w tym podatek, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu kosztami w branży motoryzacyjnej. Właściwe podejście do kalkulacji kosztów eksploatacyjnych pojazdu jest kluczowe dla jego prawidłowego funkcjonowania oraz oszczędności finansowych, które mogą wynikać z regularnego serwisowania. Zrozumienie tych aspektów pozwala uniknąć typowych błędów myślowych, które mogą prowadzić do nieporozumień w zakresie wydatków na utrzymanie pojazdu.